Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nytt miljonavtal för GIF Sundsvall – kommunen satsar mer pengar

Kommunens nya marknadsavtal ger GIF Sundsvall 100 000 kronor mer än i fjol.
Totalt får klubben 1 350 000 kronor kommande säsong.
– De står för den största exponeringen av staden, säger Maria Åslin, marknadschef på Näringslivsbolaget.

Läs mer: Kravet på elitklubbarna: Bli mer aktiva i sociala medier

I vår kommer Sundsvalls kommun att besluta om nya regler i sitt marknadsföringsavtal med elitklubbarna i distriktet.

Dit räknas parametrar som sponsorbudget, publik, exponering i media samt hur mycket uppmärksamhet laget får i sociala medier.

GIF Sundsvall har precis skrivit ett nytt avtal med kommunen, men enligt de gamla reglerna.

– Vi har delvis tagit hänsyn till vad som står i det nya avtalet när vi kommit överens med GIF. Så det ska inte påverka, säger Maria Åslin.

Läs mer: Ny modell för elitklubbarna

För klubben innebär det ett tillskott på 100 000 kronor och den totala summan ligger på 1 350 000 kronor. Totalt betalar kommunen ut 7,2 miljoner kronor och GIF får mest.

– De är jätteintressanta och marknadsför staden på ett bra sätt. Våra mätningar visar att GIF har den högsta exponeringen och det är naturligt att de får mest pengar, säger Maria Åslin.

Läs mer: GIF Sundsvall kan gå bom i jakten på en ny mittback

Läs även: Joakim Nilssons allsvenska premiär svävar i fara

Varför höjer ni med 100 000 kronor?

– I det nya avtalet får vi mer saker och får större sponsorpaket än vad vi har fått tidigare. 

Innebär det här att andra klubbar får mindre pengar?

– Det är inget jag kan avgöra i dag.

Alla kommunens avtal med elitklubbarna går ut i vår och ska omförhandlas.