Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ola Thelberg: Har Tesla någon framtid?

/

Annons

Har du kört Tesla? En vanlig fråga som jag brukar få.

Lika bra och erkänna direkt: Svaret är Nej!

Den amerikanska superelbilen som liknas med bilvärldens Iphone bygger bilar för de riktigt rika. Prislappen börjar på 800 000 kronor. Så klart att den står högt på min önskelista.

Tillfället har inte dykt upp. Men jag har läst om kolleger som beskrivit bilen som något utöver det vanliga. Den enorma accelerationen, rena raketen noll till hundra på 3 sekunder! Och en tilltalande lyxig inredning i Mercedesklass.

Så klart det skapar förväntningar hos målgruppen som snabbt konsumerar nya spännande produkter utan att tänka på priset

Men frågan jag ställer mig är om jag hinner köra den innan det är för sent. Det finns nämligen en anledning att tända ett varningsljus

Jag vet att jag sticker ut hakan mot alla Teslaälskare. De lär hata mig efter det här.

Tesla är just nu inne i en kraftig investeringsfas. Det gäller nya modeller och produktion av batterier i samarbete med bland annat Panasonic.

Tesla producerade i fjol 50 000 bilar vilket är jättelite jämfört världens biljättar. Volvo säljer tio gånger fler bilar och Volkswagenkoncernen hundra gånger fler.

Teslas ägare Elon Musk (äger 20 procent av aktierna) är medveten om att det är svårt att hålla investerarna på bra humör.

Bilföretaget gick back cirka 1,6 miljarder kronor under det andra kvartalet i fjol trots en kraftigt ökad försäljning.

Aktien har rasat med nästan 40 procent . Varje Tesla som byggs går nu med en rejäl förlust (18 000 dollar per bil). Det är begripligt att analytiker och investerare är oroliga.

Tesla är en ren elbil som laddas med el. De stora billtillverkarna; Toyota, Volkswagen med flera, satsar på hybrider. Det är elbilar som laddas av bränslemotor eller bränslecell (vätgas).

Batteribilen kräver dyra batterier och räckvidden begränsas, det brukar kallas räckviddsångest.

Teslas mål är att nå 500 000 sålda bilar år 2020. Frågan är vad som skulle hända om investerarna tröttnar. Kommer Tesla att hitta andra samarbetspartners för att överleva eller blir den ett parantes i bilhistorien?

Läs mer: Krönika "Rimmar dåligt med nollvisionen"

Läs mer: Krönika "Inför gemensamma testprogram"

Annons