Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Omöjligt att begripa sig på försäkringskassan

I mitten av augusti i fjol diagnostiserades vår treåring med en allvarlig blodsjukdom. Pojken klarar varken ett kraftigt fall eller hårt slag mot huvudet och magen. Han får ej vistas på förskolan. Hans tillstånd kräver ständig tillsyn och det finns ingen medicinsk behandling.

Efter snart sex månader är det omöjligt att begripa hur man borde beviljas tillfällig föräldrapenning (TFP) för allvarligt sjukt barn i vår kontakt med försäkringskassan.

Enligt fjärde kapitlet i förvaltningslagen har varje myndighet en serviceskyldighet att lämna upplysningar, vägledning, råd och annan sådan hjälp till förmånstagaren. Ansvaret för att informera har omkastats i vårt fall. Först ansåg försäkringskassan att sonen ej var sjuk och nekade vanlig TFP i strid med 13:e kapitlet paragraf 20 i socialförsäkringsbalken (SFB).

Försäkringskassan nekar TFP för ett allvarligt sjukt barn i strid med läkarutlåtandet, som påpekar att sonen lever under livshotande omständigheter.

Bördan att kontrollera våra rättigheter faller på oss, inte myndigheten. Vi har varit tvungna att kunna SFB, FB, TFP:s vägledningstext samt läst genom varenda blogg om liknande kamp mot försäkringskassan. Allt vi behövde kan destilleras i diagramformat på ett C5-kuvert.

Grundproblemet ligger i hur förmånsinformationen kanaliseras till förmånstagaren i försäkringskassans webbportal.

Kanske hade det varit bättre om man lät en annan IT-aktör bygga en vettig webbportal.

■■ Läser du ofta nyheter i din mobiltelefon? Ladda ner Sundsvall Tidnings nya app här, till Iphone eller till Android!

■■ Här hittar du fler insändare och debattartiklar.

Matthew Young

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel