Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Opel Astra ska utmana VW Golf

Helt ny design, 200 kilo lättare och ett avancerat ljussystem ska lyfta klassiska Opel Astra till nya höjder.
Vi konstaterar direkt: Astran har alla möjligheter att hota klassledaren Volkswagen Golf.
Så bra är den!

Annons

Vi befinner oss i Slovakien, Europas nya bilbyggarland. Det verkar som att biltillverkarna gillar landet.

Nya bilfabriker byggs på löpande band men tyska Opel väljer ännu så länge att bara visa upp sin nya modell av Astra.

Blir den en jättesuccé så kanske det byggs en Opelfabrik även där.

Nya Astran har nästan inget gemensamt med gamla modellen. Uppdraget till Opels tekniker var att bygga en lättare bil, med lägre luftmotstånd och den allra senaste säkerheten.

Och det har man lyckats med kan jag konstatera efter två dars provkörning kring huvudstaden Bratislava.

Vi började med den helt nya 1,4 liters bensinmotorn på 150 hk (det finns också en 125-hk) som tillsammans med den trecylindriga enlitersmotorn väntas bli de mest sålda modellerna.

150-hästaren (0,55 lit/mil blandad körning) har rejält med kraft på låga varv och gillar att varvas. Det är en körglad maskin som tar Astran till en ny nivå.

Vi byter bil och kliver in testbilen med den lilla trecylindriga motorn. Den känns igen från de mindre Corsa och Adam-modellerna.

Likt konkurrenternas treor morrar den på låga varv, ljudet påminner om en mopedbil. Men det försvinner snabbt när vi får upp farten.

Det är inga problem att hålla tempot på motorvägen mellan Bratislava och Wien (endast 55 km mellan huvudstäderna). Bränsleförbrukningen är nu nere på 0,44 liter/mil och CO2-utsläppet är låga 102 gram. Imponerande siffror!

Efter debaclet med Volkswagen dieselmotorer finns det anledning och tro att fler kunder väljer bensinbilar i framtiden.

Opel har lagt ner mycket arbete på att minska vikten. Med nya lättviktsmaterial i karossen och andra detaljer har vikten pressats med 200 kilo, en anmärkningsvärd hög siffra.

Astran väger nu knappt 1300 kilo och bantningen innebär direkt lägre bränsleförbrukning. Opel hävdar bestämt att säkerheten inte påverkas.

Nästa nyhet är det intelligenta ledljussystemet som Opel blir först att använda i storleksklassen C-segmentet (Golfklassen). Tekniken finns i dag i dyrare BMW - och Mercedesmodeller (se separat artikel).

Nya Astra är 5 centimeter kortare och 2,5 lägre än den gamla modellen. Ändå är det mer plats i baksätet (+3,5 cm) och 2 cm mer i huvudhöjd.

Aerodynamiken är nu nere i 0,285 och därmed är Opel bäst i klassen. Mindre luftmotstånd ger också lägre bränsleförbrukning.

Opel kommer också med att helt nytt informationssystem, IntelliLink. Den är ännu så länge bara uppkopplad med Appels mobiltelefoner. Näst år kommer den också som Android.

Till skillnad mot Volvo och Peugeot/Citroën har Opel valt att också behålla traditionella knappfunktioner. Ett klokt val eftersom det är lätt att tappa koncentrationen då jag letar efter appar på skärmen.

Förarmiljön är enkel och begriplig. Det är lätt att hitta en bra sittkomfort. Stolarna går att få med massagefunktion, även ventilering och det går också att justera sittbredden.

Däremot är det inte lika bra benutrymme i baksätet jämfört med VW Golf.

På avstånd är Astran förvillande lika flera av konkurrenterna; Ford Focus, Kia Cee ´d och Hyundai i30 med flera.

Men Astran sticker ut med ett helt eget avslut på taket. Hur man har fått ihop det är ingenjörskonst i den högre skolan.

Om Opel ska lycka måste de tvätta bort "gubbstämpeln". Märket har förknippats med tråkiga bilar vilket nya Astran nu ska död på. Återstår att se om de lyckas.

Svenska Opel har höga försäljningsmål med 3000 sålda Astra under nästa år då också en kombiversion presenteras. Opel jobbar hårt med företagsförsäljningen och vill upp till 40 procent nästa år från dagens 30 procent.

Prismässigt ligger den bra till i jämförelse med konkurrenterna. Den väntade mest sålda modellen (1,4 turbo) laseras med ett introduktionspris på 187 900 kronor.

Det blir något att bita i för konkurrenterna.

Fotnot: Astra är Opels mest säljande modell. Historiskt kopplas den till klassiska Kadett som såg dagens ljus redan 1936. Sedan namnbytet för 24 år sedan har det byggts 12 miljoner Astrabilar.