Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Att stötta mobbaren kan skydda en själv

/

Annons

Medan jag äter glass läser jag en artikel i DN om godhet. Psykologen Daniel Goleman är aktuell med en bok i ämnet.

Han lyfter fram att man i USA sett att kampanjer som ska försöka få folk att sluta röka har lyckats sämre om de haft ett tilltal som fått rökare att känna sig dåliga. Sådana kampanjer har fått effekten att människor istället slagit dövörat till. Med andra ord: Ingen vill känna sig dålig och värdelös, gör man det sätter man på sig ett skyddsnät och stänger av.

Jag hade så gärna velat fråga Daniel Goleman om den fetmadebatt som har pågått extra intensivt i sociala medier under de senaste veckorna. Har ni hängt med?

Kort summering: företagaren och bloggaren Katrin Zytomierska, som kränger LCHF - produkter och i många år häcklat överviktiga människor på sin blogg, blev inbjuden till Malou von Sivers program i tv 4.

Hon skulle kommentera den kroppsaktivism som pågår just nu på sociala medier. Kvinnor i alla storlekar dansar loss framför kameran och visar hela världen med stolthet hur de ser ut.

Det här tycker väldigt många är befriande, eftersom nästan ingen kvinna passar in i normen för hur en kvinna ska se ut enligt reklam- och mediabranschen. Men när andra blir glada blir Katrin Zytomierska äcklad och säger att den här folkrörelsen -  som går under namnet kroppspositivism - är något att skratta åt.

Och sedan får hon sitta där och vräka ut sig den ena kränkande meningen efter den andra, som att feta människor per automatik är lata och att alla som har extra kilon på sin hydda är olyckliga. Det framställs också som att Katrin själv varit tjock och så visas en bild där hon var överviktig. Varken hon själv eller programledaren talar om att hennes övervikt var strax efter en graviditet.

Det är helt naturligt att det blev ramaskri efter tv-programmet. Kända bloggare rasade över Katrins människosyn, kvällspressen skrev om händelsen, Malou von Sivers fick be om ursäkt för upplägget och Katrin pudlade och bad om ursäkt med hänvisning till nervositet.

Men den ursäkten tog nog de flesta som följt hennes blogg med en rejäl nypa salt. Hon skriver regelbundet i hennes blogg om övervikt och fetma och är inte rädd för att trycka till hårt och det verkar ha haft effekt. För av ytan att döma så säljer hon sina produkter och tjänar stålar.

Det går alltså emot det Daniel Goleman lyfte fram om anti - rökningskampanjer, att människor som kände sig påhoppade inte påverkades positivt av budskapet.  Här klankar Katrin Zytomeriska på överviktiga, men lyckas samtidigt etablera sig på hälsomarkanden med produkter som ska leda till viktminskning. Hur hänger det ihop? Fungerar negativa kampanjer annorlunda i det här fallet? Kroppshat som affärsidé säljer?

Eller är det månne så att det är smala människor, som inte vill lägga på sig extra kilon, som köper produkterna? För att liksom slippa tjockföraktet så göder de tjockmobbaren för att själv slippa verbala spyor på sin hud? Att vara kompis med mobbaren, för att själv slippa bli utsatt, är ju en väl använd strategi från skolgården och nu även i den kommersiella världen?

På sin blogg visar förövrigt Katrin upp sitt senaste köp: En Rolexklocka. I guld.

Har du något att säga?

Skriv en insändare eller debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare eller debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons