Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Barn nätmobbas - företag vägrar svara

/

Annons

För mina barn är det helt abstrakt — men när jag var kiddo fanns inte Internet. Då existerade kanal 1 och kanal 2 och det var tablå-tv som gällde. Så jäkla trist när man tänker efter. Och eftersom jag levde i nästan obygden var det dessutom sällan jag kunde ratta in Tracks på radion — det brusade helt enkelt för mycket. 

Det här var en annan tid. Och även om Internet funnits under hela min vuxentid är det fortfarande svårt i vissa fall att förhålla sig till det, speciellt som förälder. 

När det gäller regler och normer kring barn och Internet finns inte några tidigare grundpelare att luta sig emot: Jag kan helt enkelt inte göra som min mamma och pappa gjorde, eftersom nätet helt enkelt inte fanns.

Således: När man läser om barn som mobbas på sajter som Ask.fm och chattappen Kik är den första reaktionen som mamma att gömma alla skärmar i huset, ta bort smarta telefoner och stänga av nätverket: för gott. Försöka återgå till stenåldern.  

Sedan besinnar man sig och förstår att det inte är möjligt och inte ens önskvärt på rikt — världen är digital och kommer så att förbli. Nätmobbning mellan barn måste lösas och lösningen är inte så enkel som att ta bort verktygen för mobbning. Det fixar inte grundproblemet. Så klart. Vi måste fixa snällhet på annat sätt.

Och man kan ju tro att det här problemet med mobbning på Internet är något alla vuxna vill vara med och bekämpa. Men så enkelt är det inte.

DN försökte kontakta de två företag som ofta pekas ut som plattformar vad gäller hot och hat på nätet i ungdomsvärlden, det vill säga Ask.fm och Kik. Tidningen ville fråga på hur företagen ser på sitt ansvar vad gäller näthatet bland unga. 

Här kunde företagen ha valt samtalets väg. Varit öppna mot media och verkligen kommunicerat kring hur de ser på att hat frodas på deras sajter. De hade kunnat prata om vad de vill göra åt problemet. Alternativt hade företagen kunnat gå in i debatten med inställningen att de levererar tjänster, men inte kan ställas tills svars för HUR tjänsterna nyttjas. Ungefär som att teleoperatörer inte kan ställas ansvariga för vad folk säger till varandra medan de pratar i telefon, det kan ju vara riktiga otrevligheter.

Men icke. Trots att båda företagen tillhandahåller kommunikation som tjänst så anser de uppenbarligen att de själva inte behöver kommunicera(!) . Kik sket i att svara på DN:s frågor. Makalöst ignorant!

Ask.fm valde att enbart kommunicera genom skrift. Ett fegt sätt att möta journalister, man kan putsa svaren efter eget intresse och man undviker jobbiga motfrågor. 

Ask.fm skrev till DN att anonymiteten inte längre ska vara ett skydd för dem som trakasserar eller begår brott, det var ju något positivt i alla fall. 

Jag lägger fetmärke till hur Kik och Ask.fm förvaltar det förtroendet företagen fått av kidsen som använder deras tjänster.

Mycket oseriöst.

Jag kommer att vägra använda Kiks tjänster och se till att mina barn inte får tillgång till dem förrän företaget agerar mer seriöst och i vart fall resonerar kring sin roll. Det är det minsta man kan begära. Och Ask.fm står inte heller speciellt högt i kurs på förtroendelistan.

Har du något att säga?

Skriv en insändare eller debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare eller debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons