Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Automatiska nykterhetskontroller är effektiva

/
  • Alla fordon som rullar av en färja kollas snabbt och lätt via alkobommar. Den som har över 0,2 promille kan inte köra ut från hamnen.

Annons

Just nu i semestertider är det extra många svenskar som är ute på vägarna. Just därför är det extra olyckligt att de automatiska nykterhetskontrollerna i Frihamnen står avstängda och öppna.

Läs också: Var fjärde trafikant tycker det är ok att cykla efter tre glas vin

Utredning pågår, och MHF (Motorförarnas Helnykterhetsförbund) hoppas på att få se bommarna i flera svenska hamnar.

I drift – inte öppna.

Varje dag rullar cirka 8 200 fordon ut från färjeterminaler vidare ut på svenska vägar. Tullverkets statistik visar att det är ungefär dubbelt så vanligt med rattfylleri bland dessa fordon. Det är lätt att ana att det beror på att man konsumerar alkohol på färjor helt enkelt. Därför är det extremt viktigt att förare som kör av färjor kontrolleras för nykterhet.

Den 20 augusti 2013 invigde MHF, tillsammans med en rad andra aktörer, den första alkobommen i Göteborgs hamn. Under en försöksperiod kontrollerades trafiken som anlände till hamnen via Tysklandsfärjan i en automatisk nykterhetskontroll. Den 10 september 2014 invigde MHF alkobommar i Frihamnen Stockholm. Under detta andra fältförsök har systemet testats med högre trafikvolymer och fler kontrollstationer. Fyra filer för personbilar och två för lastbilar. Bomprojektet avslutades sista oktober 2015. Då hade vi bara under 2015 kontrollerat 38 255 fordon. Av dem var 181 rattfyllerister som lagfördes.

Läs också: Så många körkort har återkallats i Västernorrland i år

Bommarna kräver mycket liten insats från polis och tullverk, och hastigheten är mycket hög. Allt övervakas och driftas från MHF Test Lab i Tibro i Västergötland. Alkoholmätningsutrustningen vid bommarna uppfyller samma krav som polisens befintliga sållningsinstrument, både tekniskt och juridiskt. Även om det var försöksprojekt så är alla kontroller på riktigt och förare som påträffades påverkade lagförs i vanlig ordning. Personal från polis och tullverk behöver bara infinna sig när någon fastnar i kontrollen.

Nu väntar vi på fortsättningen. Ministern har klargjort att den nu pågående utredningen ska leda till installation i fler hamnar. MHF hoppas spå att vi snart ser bommar i många hamnar. Vi har tagit fram en egen utredning och lämnat förslag på var de bör installeras.

Kör försiktigt där ute i sommar, särskilt om du är i närheten av en hamn.

Göran Sydhage

Vd MHF

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons