Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det blev Trollhättan, men kunde ha varit Sundsvall

/
  • Sörjande utanför skolan Kronan i Trollhättan.

Annons

Så kom dagen jag med sorg har väntat på. Den dag som inte var "om" utan "när?" Tanken har varit svår att föra på tal, då den avfärdats som "uppförstoring av problemen". "När" blev vid 10-tiden den 22 oktober 2015. Först ut i Sverige blev en grundskola i Trollhättan. Vilken blir nästa? I den svenska skolan går öppenhet och rättigheter alltid före säkerhet och skyldigheter. De sistnämnda är nästan tabubelagda att diskutera. Det är alltid mest synd om kaosskaparna och de med stort behov att yttra elakheter. De får inte motas ut. De får göra illa både elever, lärare och skolverksamhet. De ska förlåtas och förlåtas. En lärare som markerat att gränsen är nådd blir ombedd av föräldrar och rektor att be om ursäkt. Vi får inte sätta gränser och skapa spärrar för negativa handlingar hos andras barn. Och, i de fall de behövs som mest sätts gränserna inte heller hemma. Där skapas en sådan individ som klev in på skolan i Trollhättan med vapen.

En sådan individ dröjde sig kvar i en av Sundsvalls skolor vårvintern 2004. Entréerna låstes och jag satt kvar i arbetsrummet för att rätta prov. Gick ned till kapprummet klockan 19. Tog kappan från hängaren, och hörde en bekant röst bakom mig säga: "Du ska ge fan i att prata med min mamma". Sen tog mentoreleven, en stadig kille på 180 cm, ett stadigt grepp runt min hals. Han tryckte mig mot en vägg och lyfte upp mig i halsen. Fötterna hade ingen kontakt med golvet. Jag skulle dö om jag pratade med hans mamma en gång till om hur det gick för honom i skolan. Men, han var inte myndig. Fick också höra hur full av skit jag var.

Då kom biträdande rektorn, som också jobbat över. Han lade en hand på elevens axel och bad honom lugna ned sig och släppa mig. Sen sa rektorn att vi alla skulle gå hem och vila upp oss till nästa dag. Inget mer yppades om saken, inte ens då jag berättat för lärarfacket. När jag förde saken på tal, fick jag veta att elever kan må dåligt och att vi lärare måste kunna hantera det. Jag uppmanades lägga händelsen bakom mig och gå vidare. Men, den är fastetsad i mitt minne även nu, elva år senare.

Efter 2004 hände ett par till liknande händelser. En var en uppmaning till mig att begå självmord (hänga mig) och en regelrätt mobb av några elever. Då uppmanade den skolans rektor mig att frivilligt avsluta min tjänst. En friskola har inte råd med att några elever talar negativt om skolan. Dessutom var den ena elevens förälder regeringstjänsteman och var viktig för skolan att hålla sig god med. Jag blev den oönskade. Att andra elever protesterade när jag slutade, togs det ingen notis om.

Jag är legitimerad för åk 6–9, gymnasieskolan och vuxenutbildningen. Det sägs vara lärarbrist. Men, jag arbetar inte inom skolvärlden längre. Jag älskar att undervisa när eleverna är i skolan för att de vill lära. Var finns de som vill lära? Var finns det arbetsro? Var behövs jag?

Tänk att skolan kan väcka sådant hat. Skolpersonalen ska klä skott för föräldrars tillkortakommanden, känslor av misslyckanden i de krav eleven upplever privat, sömnbrist på grund av ständig uppkoppling under nätterna, hormonsvajningar hos tonåringar, föräldrars missnöje med sina barns betyg, etc. Skolpersonalen ska vara gjord av stål, ha ett oändligt tålamod, vara ständigt förlåtande, aldrig höja rösten, anpassa allt efter varje elevs förmåga vilket ofta är synonymt med elevens vilja att arbeta. Vi behagar några, blir illa sedda av andra, får höra att vi förstör livet för några enstaka. Jag har väntat på ”22 oktober i Trollhättan” sen 2004.

Apropå insändaren som påstod att lärare beklagar sig om de inte kan spela golf efter 14 på dagarna. Det var 15-20 år sedan någon lärare, på något stadium, slutade före 16 eller 17. Vi måste sitta på plats 8–17 vardagar. Utöver detta måste lärare arbeta fem timmar extra hela läsåret, för att arbeta in ledigheten på loven. Fem timmar extra räcker inte alltid för lärare på högstadiet och gymnasiet, som har stora rättningsarbeten och nationella prov. Det blir arbete på kvällar, efter de egna barnen har lagt sig, och på helger. Lönen är cirka 23000–32000 kronor per månad och då har vi höga CSN-lån efter 3–5 år på universitet. Ingenjörer, ekonomer och andra yrkesgrupper kan tjäna 50 000–100 000 kronor per månad efter lika långa studier. Lärare som möjliggör studier till dessa yrken är inte lika mycket värda.

Anneli Zaki

Legitimerad lärare

Läs mer här: Skolattack i Trollhättan

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons