Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Europeisk kampanj för ombordpersonalen på tåg startar i dag

/
  • Ett tåg med destination Linköping står still på Stockholms central.

Annons

I dag startar ETF, Europeiska Transportfederationen, en kampanj för ombordpersonalen på tågen runt om i Europa. I Sverige stöds kampanjen av Seko. Bakom kampanjen ligger en utveckling där många europeiska järnvägsföretag, på grund av vinstiver, gör sig av med personal ombord på tågen. Tågen ska helst gå utan några tågvärdar eller annan personal som kollar biljetter eller svarar på frågor.

Vi, som arbetar ombord på tågen, delar den oro Seko och ETF framför. Vi möter den varje dag i vårt arbete. Sverige är inte fredad från utvecklingen. Senast i raden av svenska tågoperatörer som dragit ner på bemanningen är det statliga SJ. SJ har minskat från två till tre ombord på SJ 3000 tågen mellan Stockholm och Sundsvall/Umeå

Även i Stockholm har man på vissa lokalbanor avskaffat konduktörerna. Istället ska man som resenär visera biljetterna vid en stolpe.

I takt med att fler tågoperatörer ska pressa sina kostnader för att vinna upphandlingar på lägsta pris ser vi inte att utvecklingen kommer avstanna. Risken är uppenbar att företagen försöker minska bemanningen i jakt på vinst.

Vi har också en central uppgift i att höja kvaliteten och komforten för resenärerna genom att bidra med information om byten, plattformar och biljetter.

Vi tror inte att tågresandet i Sverige eller Europa ökar av att vi blir färre som tar hand om resenärerna ombord. Redan i dag är förtroendet för järnvägen i Sverige stukat. På Seko:s uppdrag ställde TNS-SIFO frågor till svenska folket om de, generellt sett, litade på att tågen i Sverige kommer fram enligt tidtabell? Hela 66 procent svarade nej. Det är också så att nästan en tredjedel av befolkningen någon gång valt bort tåget som resealternativ och istället åkt bil eller flyg av rädsla att bli försenade. Totalt sett innebär detta att förtroende för järnvägens möjlighet att leverera enligt tidtabell är uselt.

Så illa som den spårbundna trafiken fungerar i dag får vi ombordanställda ta hand om många arga resenärer. Därför frågar vi politikerna;

Hur tror ni, som försöker pressa priset i varje upphandling, att dessa resenärer ska uppfatta resan om det inte finns någon att ställa frågor till?

Och till tågoperatörerna ställer vi frågan hur tror ni att resan upplevs? Tror ni resenärerna uppmuntras till att komma tillbaka?

Vi tror inte att minskad servicenivå är svaret på att öka den spårbundna trafikens attraktionskraft. Tvärtom. Vi som arbetar bidrar till tågets attraktivitet. Stöd vår kampanj – sluta sparka ombordpersonalen.

Lena Sjöström och Christer Lackström

Lokförare och tågmästare SJ AB Sundsvall,

Förtroendevalda Klubb Trafik, Seko Mellannorrland

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons