Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

För miljöns, ekonomins och trafiksäkerhetens skull – Satsa på hållbar asfalt

Annons
Asfalten på bilden till höger har skadats av värmen; fenomenet kallas

Temperaturväxlingarna under vinter och sommar orsakar omfattande skador på våra vägar, med ökad risk för trafikolyckor och stora kostnader för reparation och underhåll, trots att det finns en väl beprövad metod för att lösa problemen.

Varje år rapporterar media om skador på vägarna. Bland annat har Sveriges Radio rapporterat om tjälskador med potthål ”stora som badkar” (2018-04-13). Problemen drabbar såväl åkerier som kollektivtrafik och personbilstrafik och kostnaderna är stora för samhället.

Asfalt blandad enligt KGOIII-metoden håller sig skadefri; utan sprickor, spårbildning och stenlossning, vilket innebär att livslängden på våra vägar ökar avsevärt.

Det finns dock en metod att blanda asfalt som Trafikverket utprovat under många år. Resultatet är vägar som tål årstidsväxlingarna, med både kalla vintrar och heta somrar. Asfalt blandad enligt KGOIII-metoden håller sig skadefri; utan sprickor, spårbildning och stenlossning, vilket innebär att livslängden på våra vägar ökar avsevärt.

KGOIII-beläggning på E22 strax söder om Kalmar. Foto: V Lindquist.

De ekonomiska och miljömässiga vinsterna är mycket stora, eftersom vägar belagda med KGOIII-asfalt inte behöver repareras varje år. Själva framställningen är dessutom mer miljövänlig än vid konventionell asfaltsframställning. Metoden kräver en lägre blandningstemperatur, vilket minskar koldioxidutsläppen. Dessutom går det åt mindre mängd bitumen; man kan alltså sänka bindemedelshalten.

Den konventionella metoden resulterar i ökad olycksrisk på grund av blödande, hal asfalt och spårbildning på sommaren och tjälskador på vintern.

Trafikverket har i samarbete med Statens väg- och transportforskningsinstitut använt metoden under drygt 15 års och dokumenterat att den har kvalitetsmässiga, miljömässiga och samhällsekonomiska fördelar.

KGOIII-asfalt ligger bland annat på delar av E22:an, Ölandsbron och flera vägar i Småland och Blekinge. I dagsläget är det dock bara 4–6 procent av Trafikverkets årliga upphandlingar som utförs med metoden. Mot bakgrund av de stora fördelarna är det alldeles för lite.

 ■■ Följ ST Debatt på Facebook

Den konventionella metoden resulterar i ökad olycksrisk på grund av blödande, hal asfalt och spårbildning på sommaren och tjälskador på vintern. Det kan inte anses försvarbart att fortsätta lägga vägar med den konventionella metoden, som är resurskrävande och skadebenägen och som resulterar i omfattande och kostsamma reparationer.

Trafikverket är ansvarig för att samordna arbetet med Nollvisionen i Sverige. Nu är det dags att på allvar säkerställa hållbarheten på våra vägbeläggningar; inte bara för miljön och samhällsekonomin, utan även för trafiksäkerhet och trafikkomfort.Victoria Lindquist, VD KGO Mixing AB

Läs också:

Den annars så gropiga vägen förvandlades till svart sammet

■■ Här hittar du fler insändare och debattartiklar.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons