Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Förlegad bild av McDonald’s

Annons

Svartlista hamburgerkedjorna som sponsorer det skriver en debattör i Sundsvalls Tidning den 16 maj, apropå att McDonald’s sponsrar det svenska längdskidåkningslandslaget.

Läs artikeln här: Idrottsrörelsen bör svartlista hamburgerkedjorna som sponsorer

Det är viktigt att äta varierat och just därför har vi – i dialog med våra gäster – utvecklat en bred meny som idag består av över 400 kombinationer, för alla tillfällen. Som alternativ till pommes frites serverar vi minimorötter och sallad. Vid sidan om hamburgare erbjuder vi bland annat fisk, kyckling och sallader. Happy Meal kan man få enligt tallriksmodellen, där frukt och grönt alltid ingår (och som vi marknadsför tillsammans med mjölk och juice). Till frukost serverar vi bland annat grova mackor, bacon med äggröra på svenska ekologiska ägg och havregrynsgröt – för övrigt ett utmärkt val om man planerar att tillbringa dagen i skidspåret.

För att våra gäster ska kunna välja medvetet redovisar vi exakt vad de olika alternativen innehåller – allt från näringsinnehåll och allergener – i vår app, på vår hemsida och på baksidan av brickunderläggen. Informationen tycks dock inte nått debattören, som antyder att köttet i McDonald’s hamburgare är processat. Det stämmer inte. Våra hamburgarna innehåller 100 procent nötkött, inget annat.

Med detta sagt är maten vi äter bara en faktor som påverkar vår hälsa. Människor behöver röra på sig för att må bra.  Som restaurangkedja är det inte vår roll att tala om för våra gäster vad de ska göra på fritiden, men vi inspirerar gärna fler till att odla en aktiv livsstil genom att stödja idrottsklubbar och idrottsarrangemang, på både elit- och gräsrotsnivå.

Ett bra exempel på detta är Skidlyftet: tillsammans med Svenska Skidförbundet och landslagsstjärnor samlar vi in pengar för att hjälpa landets skidklubbar. Mellan 3 februari och 9 mars skänkte vi en krona för varje såld skidkampanjmeny till arbetet med att få fler på skidor, i både backar och spår. Pengarna går till allt från förbättrad träning till en spårmaskin – det är upp till föreningarna att ansöka.

Jag är stolt över att McDonald’s sponsrar skidåkning och skidlandslagen. Och jag är stolt över vår mat – hela menyn. Synd bara att debattören klamrar sig fast vid en förlegad uppfattning om vårt utbud. Om debattören vill är han hjärtligt välkommen till mina kök och leverantörer för att få en uppdaterad bild.

John Mildén, franchisetagare för McDonald's i Sundsvall

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons