Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inget företag vill ha logistikparken i Petersvik

/

Annons

Replik på "När alla tar sitt ansvar klarar vi en hållbar tillväxt", ST 4 augusti.

Åke Jonson, högavlönad vd i det kommunala Sundsvall Logistikpark AB talar vackert om ansvar och om hållbarhet. Det finns dock inget av ansvarstagande och ingen hållbarhet i det projekt han talar i egen sak för – den kommunala logistikparken i Petersvik. Lägg märke till att Åke Jonsson inte nämner Petersvik i sin omfångsrika debattartikel. Han nämner inte att Petersvik – den sista gröna lungan i Sundsvalls inlopp, ska förstöras för all framtid, att en stor del av Korstaberget ska sprängas bort och dumpas i Alnösundet och att grundvattnet ska sänkas med upp till 13 meter i Korsta. Är det hållbart?

All denna förödelse är helt onödig för att uppnå det syfte Åke Jonsson pläderar för. En logistikpark kan i stället byggas i befintliga Tunadalshamnen till en bråkdel av den budgeterade kostnaden på över en halv miljard av Sundsvalls kommuns skattebetalares pengar. I norra delen av Tunadalshamnen ska SCA nu bygga en ny kran för att hantera containrar. Det går alltså utmärkt att ha trafik med containerfartyg i befintlig hamn. Tunadalshamnen var Trafikverkets val av läge för en kombiterminal. Att bygga i befintlig hamn i Tunadal och vid behov utöka mot industriområdet i Fillan skulle bli fler hundra miljoner kronor billigare för skattebetalarna i Sundsvall och minst lika bra ur transportsynpunkt.

Kalkylerna för detta kommunala halvmiljardersprojekt är dessutom minst sagt ihåliga och inte ett dugg hållbara. För att kunna övertyga om att projektet inte blir en ekonomisk katastrof och för att kunna visa att man kan gå runt, har man varit tvungna att göra en kalkyl på 45 år! Så långa kalkyler gör vi inte säger näringslivet. Längre bort än 15 år kan man inte överblicka.

Kalkylerna för godsmängden i nya kombiterminalen är dessutom uppblåsta.

Kubal och Stockviksföretagen kommer inte att flytta med från nuvarande kombiterminal inne i stan ut till Petersvik. Detta framgår svart på vitt i en utredning kommunen låtit göra. För Kubal skulle transport över Petersvik betyda en fördyring på 47 kronor per ton gods. Nej, säger Kubal. För Stockviksföretagen skulle byte från nuvarande tankvagnar på järnväg till containers innebära en tredubbling av antalet till- och frånkopplingar i samband med lossning av farligt gods. Nej, säger Stockviksföretagen. Konstigt nog har man i kalkylerna för logistikparken räknat med att 80 procent av beläggningen på kombiterminalen i stan ska flytta med ut till Petersvik. Det förefaller bli tvärtom. I bästa fall. SCA har rakt ut sagt att man inte kommer att nyttja en kombiterminal i Petersvik och inget annat företag har heller anmält intresse. Kalkylerna tycks vara byggda på luft rakt igenom. Hållbart?

Inget företag vill ha logistikparken i Petersvik. Petersviksmiljö behöver alltså inte förödas och grundvattnet behöver inte äventyras. För transportnäringens och för miljöns skull går det precis lika bra att bygga i Tunadalshamnen. Om kommunen nu alls ska ge sig in i ett sådant projekt för fler hundra miljoner av skattepengar.

Varför vägrar Sundsvall Logistikpark AB och toppolitikerna i Sundsvall att sansa sig och ta ett omtag i projektet? Varför vill man inte spara Petersvik för framtida generationer och varför vill man inte spara flera hundra miljoner kronor av skattebetalarnas pengar? Att agera så här är inte att ta ansvar!

Varför vill man inte ta ett steg tillbaka och tänka om? Är det prestige eller är det något annat ...?

Emil Drugge Nilsson

Erica Stenbäck

Björn Östlund

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons