Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kontakten med arbetsgivarna ska öka

/

Annons

Arbetsförmedlingens förnyelse omfattar en rad olika utvecklingsinitiativ. Men det finns ett utvecklingsområde som har en avgörande betydelse för att vi ska kunna klara av våra olika uppdrag effektivt och tillföra ökad kund- och samhällsnytta. Det är våra kontakter med arbetsgivare.

Oavsett om det handlar om att matcha sökande till ett arbete eller hjälpa företag att hitta rätt kompetens behöver vi goda kontakter med arbetsgivarna.

Därför ska vi nu öka och fördjupa kontakterna. Under 2015 avsätter Arbetsförmedlingen drygt en kvarts miljard kronor för det arbetet i hela landet. Medlen används främst till att anställa medarbetare med inriktning på arbetsgivarkontakter.

Arbetsgivarkontakter är självklart ingen ny företeelse. De har tidvis varit högt prioriterade och i vår region finns det många kontor med mycket goda arbetsgivarkontakter. Men generellt är nivån och innehållet långt ifrån tillräckligt.

Den omstart vi gör består av följande delar:

• Fler arbetsförmedlare ska ägna mer tid åt arbetsgivararbetet. De extra resurserna och den tid som frigörs genom förenklingsarbete, minskad administration och successivt införande av digitala tjänster ska användas för att öka kontakterna.

• Vi ska vara mer flexibla och möta arbetsgivarna på deras arbetsplatser. Det gäller inte minst småföretagen där de flesta jobben skapas. Vi ser också över vårt kontorsnät för att göra det möjligt att jobba mer uppsökande.

• Ett rikt utbud av användarvänliga och effektiva digitala tjänster stärker inte bara stödet till sökanden och arbetsgivare utan frigör också tid för arbetsförmedlarna till mer komplexa ärenden.

• Ett framgångsrikt arbetsgivararbete förutsätter goda bransch- och yrkeskunskaper. Arbetsförmedlingen ska i samarbete med branschföreträdare utveckla system för att öka och upprätthålla arbetsförmedlarnas kunskaper.

Vi är övertygade om att våra arbetsgivarkontakter inte ska byggas upp med kampanjer utan de måste utvecklas stegvis i dialog med arbetsmarknaden.

Birgitta Heijer

Regiondirektör Arbetsförmedlingen Nord

Christina Storm Wiklander

Marknadschef Arbetsförmedlingen Södra Norrland

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons