Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Låt eleverna lära i skogen

Annons

Skogen ger oss både mental och fysisk hälsa. Men Sverige tar inte vara på sina rikliga skogstillgångar. Det konstaterar Olof Olsson som nyligen disputerat vid Umeå universitet om skogen som resurs för stadsmänniskans rekreation (se bland annat DN 29 december).

För att fler ska hitta ut menar vi att det behövs ett aktivare samarbete mellan skogsägare och skolor. Skogen i Skolan är en verksamhet som finns runt om i landet och som förenar skolans och förskolans värld med skogssektorn. En aktivitet är skolskogar där skolorna kan förlägga en del av undervisningen. På det sättet tar man vara på de många möjligheter som forskning visar att naturen erbjuder som lärosal. Eleverna kan lära med alla sinnen, på ett undersökande arbetssätt, och samtidigt nå kunskapskraven.

En skolskog bygger på en överenskommelse mellan skolan och en engagerad markägare, som kan vara offentlig eller privat. Utan ersättning får lärare och elever göra lite mer än allemansrätten tillåter; bygga en eldplats, sätta upp fågelholkar eller fälla ett träd och lista ut storlek, vikt och omfång. Under klassens nyhuggna julgran kan eleverna studera hur smådjuren vaknar till liv och trillar ner i burkar under granen.

Skogen lämpar sig för undervisning i nästan alla ämnen, som språk, matematik, NO, SO, Idrott och hälsa, teknik, slöjd och bild. Eleverna tränas i att förstå det viktiga sambandet mellan skog och klimat, se framtidens produkter i vitögat och förstå nutidens användning av IT och teknik kopplat till skog.

Många hundra övningar finns öppet tillgängliga på webben för att skapa lärorika lektioner under hela förskolan och grundskolan.

Genom Skogen i Skolan möter skogssektorn skolan på skolans egna villkor. Inte minst kan eleverna genom ett entreprenöriellt lärande se sammanhang med skogen som bas.

Kontaktpersoner hittas lätt på nätet och i år gör det nationella kansliet en särskild satsning för att engagera skolor i storstäderna. Här ser vi ett särskilt stort behov att hjälpa elever att upptäcka naturens möjligheter och hur vi är beroende av naturen.

Åsa Godeau

Verksamhetsledare Skogen i Skolan

Björn Lyngfelt

Ordförande i nationella styrgruppen

Bengt Ek

Vd Föreningen Skogen

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons