Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

LUF: Lärarna ska få vara lärare – anställ mentorer som extra stöd

Annons
Lärarnas stora arbetsbörda gör att allt mindre tid går till huvuduppgiften – att vara lärare, menar Liberala ungdomsförbundet. (Personerna på bilden har ingen koppling till texten) Bild: Berit Roald/TT

Nästan en femtedel av Sveriges elever klarar inte nian och får då inte börja gymnasiet. 2017 hamnade Sundsvalls kommun på plats 206 i en rankning av Sveriges skolkommuner, en mycket dålig placering. Svensk skola har många problem och står inför stora utmaningar.

Ett stort problem inom svensk skola är lärarnas stora arbetsbörda, då de ofta måste vara både lärare och mentorer. Ett annat stort problem är den psykiska ohälsan bland elever som fortsätter att växa och lärarna måste ofta agera stöd åt dessa elever samtidigt som de ska undervisa. Det är inte meningen att lärare som gått många år på högskolan för att lära sig sina ämnen och pedagogik måste göra massa andra arbetsuppgifter som de inte har utbildning för. Lärarna behöver mer tid till undervisning och elever som mår dåligt förtjänar bättre stöd. Vi föreslår därför att lärarna ska sluta vara mentorer och att skolan ska anställa personal med rätt kompetens, exempelvis socionomer till mentorer i stället. Låt lärarna vara lärare.

Lärarna har ofta inte den rätta utbildningen för att hantera elever som mår dåligt.

När lärarna får mindre tid att fokusera på undervisningen, blir konsekvensen att färre elever når kunskapsmålen. De elever som drabbas hårdast är de vars föräldrar inte har möjlighet att hjälpa sina barn med läxor och studier.

För Plus-kunder: Skola under sommarlovet för årskurs 6 och 7 ska stärka eleverna inför gymnasiet: "Ser att det behövs"

Det är viktigt att alla elever som behöver det ska få rätt till extra stöd. Lärarna har ofta inte den rätta utbildningen för att hantera elever som mår dåligt. En lärare får i dag helt enkelt inte den kunskap den behöver för att vara mentor. Skolan bör anställa kompetent personal som kan ta över mentorskapet. Att vara mentor innebär att vara tillgänglig för annat än undervisning, exempelvis konflikthantering, utvecklingssamtal och ta fram elevhälsorapporter. Denna arbetsbörda måste flyttas från lärarna så att de kan fokusera på det pedagogiska arbetet. Att flytta mentorskapet från läraren ger också utrymme för fler undervisningstimmar per lärare, något som verkligen behövs i tider av lärarbrist.

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Avskaffa mentorskapet för lärarna. Anställ i stället personal med rätt kompetens som mentorer. Ge eleverna det stöd de behöver. Låt lärarna vara lärare.

Alex Nilsson, ordförande LUF Västernorrland och riksdagskandidat för Liberalerna

Alice Sättlin, styrelseledamot LUF Västernorrland

Domenic Nordenberg, styrelseledamot LUF Västernorrland och kommunfullmäktigekandidat för Liberalerna

Läs också:

Engelska skolan blir störst i Sundsvall – men till nytta för vem?

MP: Skolan är inte bara en plats för undervisning – där ska finnas vuxna att lita på

Sträck på er på Västermalms skola

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons