Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

M: Vi är inte redo för miljözoner med dieselförbud om två år

Annons
Många kommer troligtvis att känna sig lurade av politiska beslut om det kommer beslut om framhastade miljözoner, skriver Moderaterna. Bild: Lise Åserud/TT / Jan Olby

Ledande företrädare för Miljöpartiet vill förbjuda dieselbilar i vissa städer redan år 2020. Moderaterna vill vara mycket tydliga med var vi står i frågan. Vi vill ge kommuner verktyg för att uppnå en bättre luftkvalitet, men vi är inte beredda att medverka till att göra en av de största investeringarna för många familjer värdelös. Regeringen måste därför avvakta med att ge kommunerna rätten att införa miljözoner.

Om det saknas respekt för hur beslut drabbar människors privatekonomi och livssituation kommer det skada tilltron till både politiken och miljöarbetet. Ett totalförbud av dieselbilar om två år skulle vara att gå alldeles för fort fram. Ska vi ha människor med oss i miljöpolitiken så måste de känna att politiken är långsiktig och att lita på. Det är här som den nuvarande regeringen gång på gång misslyckas. Med Miljöpartiets framhastade miljözoner blir politiken utomordentligt ryckig och många riskerar att känna sig lurade av politiska beslut. Många av de dieselbilar som Miljöpartiet vill förbjuda fick fram till nyligen skattereduktion, eftersom de bidrar till minskade koldioxidutsläpp. När Alliansregeringen tog över makten efter Socialdemokraterna 2006 hade Sverige Europas äldsta och mest bränsleslukande bilpark efter Albanien. Utsläppssnåla dieselbilar blev en del i en nödvändig omställning, som även Miljöpartiet förespråkade.

För Plus-kunder: Antalet dieselbilar i Ånge har fyrdubblats – blygsam ökning för alternativa drivmedel

Nu behöver vi ta krafttag mot utsläppen av hälsofarliga ämnen, såsom kväveoxid, från dieselbilarna för att få bättre luftkvalitet i drabbade städer. Men när vi utformar nya regelverk måste vi ta hänsyn till att många miljömedvetna familjer nyligen har gjort stora investeringar som riskeras om vi med kort varsel inför miljözoner.

Det är självklart att de biltillverkare som fuskat ska ta ansvar och snarast åtgärda de bilar det handlar om.

Moderaterna väljer därför en annan väg än Miljöpartiet för att förbättra luften i våra städer. Vi vill bland annat ge kommuner möjlighet att differentiera parkeringsavgifter utifrån fordonets miljöklassning och skapa parkeringsytor för bilpooler. Vi föreslår också utbyggd infrastruktur för elbilar, införande av bonus-malus och krav på ökad inblandning av biodrivmedel.

För Plus-kunder: Motorexperten: "Dieselbilar är definitivt ett miljövänligt alternativ – idiotiskt av regeringen att rata dem"

Det är i sammanhanget också anmärkningsvärt hur tyst S och MP är gällande bilindustrins ansvar att bidra till en lösning på dieselfusket. Detta trots att EU-kommissionen menar att de bilar som omfattas av fusket och inte åtgärdats bör tas ur drift under 2018. Det är självklart att de biltillverkare som fuskat ska ta ansvar och snarast åtgärda de bilar det handlar om. Att som S och MP nu gör lämpa över hela ansvaret på de människor som drabbats av fusket är oacceptabelt.

För många är bilen avgörande för att vardagen ska gå ihop. Från moderat håll ser vi att ett införande av lokalt beslutade miljözoner på sikt kan vara ett verktyg för att säkerställa att luften vi andas i våra städer är ren. Men familjer och företag måste ges en ärlig chans att ställa om.

Maria Malmer Stenergard (M)

Miljöpolitisk talesperson

Jessica Rosencrantz (M)

Trafikpolitisk talesperson

Jörgen Berglund (M)

Riksdagskandidat

Läs också:

Miljöbilar och framtidens fordon: Delade meningar om dieselbilars förträfflighet

En skandal att nya bilar beskattas hårdare än 50 år gamla miljöbovar

Till och med en dieselvurmare kommer till slutsatsen att elbilen är bättre för miljön

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons