Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

MP: Skolan är inte bara en plats för undervisning – där ska finnas vuxna att lita på

Annons
Elever ska kunna lita på de vuxna i skolan och därmed känna trygghet, menar Maria Algotsson och Mathias Rex från Miljöpartiet.

För Miljöpartiet betyder likvärdig skola att man förstår att barn har olika förutsättningar att lyckas i skolan.

Med det menar vi att livet utanför skolan påverkar livet i skolan och därför är det viktigt att det finns många vuxna i skolan, men med olika kompetenser. I en skola där många elever inte når målen, kanske det behöver anställas en till lärare för att få mindre klasser, men i en annan skola där många elever inte når målen, är det kanske inte en till lärare som behövs. Kanske är det en psykolog, en socionom eller någon helt annan som behövs.

Fler vuxna som har tid och kunskap att reda ut saker som egentligen inte alls handlar om lärande i stunden, men som påverkar möjligheten att lära sig på lång sikt. Därför är det viktigt att det finns ett nära samarbete mellan alla verksamheter i kommunen som har med barn och unga att göra. Och dessa samarbeten måste finnas kontinuerligt. Vuxna i skolan ska vara vuxna som eleverna känner igen. Vuxna i skolan ska vara vuxna som finns kvar år efter år efter år, inte bara en termin eller ett läsår.

För Plus-kunder: Nu ska skolorna få hjälp att hantera sexuella trakasserier: "Ett omfattande problem"

Tänk vad tryggt för eleverna att ha vuxna omkring sig som de känt så länge att de hunnit skapa en trygg relation till dem. Kanske är det en lärare, en fritidspedagog eller en vaktmästare som blir elevens trygga punkt. Kanske är det då lättare att berätta för någon på skolan, att mamma var full igår och du därför var vaken hela natten för att du var orolig för var mamma var och hur hon mådde, och det är därför du kom för sent, är trött och inte orkar prestera i dag.

När eleverna går till skolan tar de med sig hela sitt liv dit.

Men då måste också de vuxna i skolan veta vad de ska göra med den information som eleven berättar om, oavsett om det är vaktmästaren, en fritidspedagog eller en matteläraren som eleven vågar berätta för. Därför är det viktigt att det finns ett nära samarbete mellan skolans personal och socialtjänsten, men allra helst personal på plats på skolan med rätt kompetens att reda ut familjeproblem. En till vuxen som eleven känner igen.

För Plus-kunder: Vallöfte om F-6-skolor under utredning: "Tror inte det är möjligt"

För det är viktigt att man inte ser skolan som endast ett ställe dit elever går för att få undervisning. När eleverna går till skolan tar de med sig hela sitt liv dit. Ett liv de ofta inte kan förändra utan en vuxens hjälp. Och då gäller det att de vuxna som arbetar i skolan har en så bra sammansättning, en så bra arbetsmiljö att de orkar jobba kvar, så att eleverna hinner skapa en relation till dem, för att våga berätta om det som inte funkar bra i livet och få hjälp i tid - innan problemen blir för stora. För då kan eleverna snabbt komma på banan igen och skolan personal orkar finnas kvar för eleverna längre.

Så tror vi i Miljöpartiet att vi kan skapa en likvärdig skola!

Maria Algotsson

Ledamot kommunfullmäktige (MP)

Mathias Rex

Ersättare Barn- och utbildningsnämnden (MP)

Läs också:

Absurt att få göra vinstuttag i välfärden

Sträck på er på Västermalms skola

Utkastad och ansedd som korkad – att leva med adhd är att inte leva upp till förväntningarna

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons