Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

MUF: Betygssättningen är för godtycklig – det ska inte spela någon roll vem du är eller vilken lärare du har

Annons
Isa Forsberg, MUF, tycker att kursplanen lämnar alldeles för stort tolkningsutrymme för läraren. Hon vill se tydligare anvisningar för vad eleverna ska lära sig och därmed också mer konkreta betygskriterier. Bilder: Privat / Anders Wiklund/TT

Vilket betyg du får i skolan beror i dag inte bara på hur mycket du anstränger dig eller vilka resultat du visar. Dina betyg och det du lär dig kan variera enormt mycket beroende på vem du är, vilken lärare du har, vilken skola du går på och var i Sverige du bor. Det här är inte bara orättvist utan även rättsosäkert samtidigt som det minskar förtroendet för det svenska skolväsendet.

Kursplanen innehåller i dag ett alldeles för stort tolkningsutrymme vilket är något jag som gymnasieelev märkt av under mina år i skolan. Det man lär sig i de olika ämnena kan variera otroligt mycket beroende på vilken lärare man har och vilken skola man går på. Det här tyder på att kursplanen är alldeles för otydlig. En jämställd skola handlar för mig om att alla elever ska få med sig samma kunskaper, därför behövs en kursplan med detaljerade och konkreta anvisningar för vad svenska elever ska lära sig.

Hur eleverna sedan bedöms är heller inte likvärdigt då olika lärare har olika examinationsformer och tolkar betygskriterierna på olika sätt. Vad betyder egentligen "utförligt" och "nyanserat"? Inte nog med att det är svårt för oss elever att veta vad som egentligen krävs bedömer lärare oss utifrån sin egen tolkning av begreppen. Att betygskriterier innehåller så här stort tolkningsutrymme är rättsosäkert och bidrar till en orättvis bedömning. Alla elever förtjänar att betygsättas på samma villkor och därför behövs tydligare och mer konkreta betygskriterier.

Skolor vars betygssättning är för avvikande bör granskas och i värsta fall bestraffas.

Lärare ska vara lärare, alltså undervisa, men i dag går alldeles för mycket av lärarens tid åt till att rätta prov och sköta annat administrativt arbete vilket är fel. Att det är den lärare som lär ut som sätter betyg skapar även en situation där lärare riskerar att bli pressade av föräldrar, elever och rektorer att sätta högre betyg än eleven egentligen förtjänar. För att alla elever ska ges rättvisa betyg behövs fler nationella prov som rättas centralt. Externa, oberoende examinatorer är också nödvändigt för att minska lärarnas arbetsbörda. Det behövs även ställas krav på att slutbetyget inte ska få avvika alltför mycket från resultatet på de nationella proven. Skolor vars betygssättning är för avvikande bör granskas och i värsta fall bestraffas. Det här krävs för att skolan ska bli rättssäker och för att elever ska betygsättas på samma villkor. Tidigare har vi dock hört om hur de nationella proven läckt ut, därför är en ökad digitalisering av proven nödvändigt.

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Jag vill se en likvärdig och jämställd skola där alla elever bedöms på samma villkor. Det betyg du får ska inte vara beroende av vem du är, var du bor eller vilken skola du går på. Skolan ska möjliggöra för fler klassresor och hjälpa fler barn och ungdomar att uppfylla sina drömmar. Därför måste svensk skola bli rättssäker.

Isa Forsberg

1:e vice distriktsordförande, MUF Västernorrland

Rikskommittéledamot, Moderat skolungdom

Läs också:

Som förälder försöker man pussla ihop studenten och skolavslutning – vad är viktigast?

Inte så konstigt att eleverna flyr kommunala skolan

Att som erfaren lärare tjäna flera tusen mindre än sina nyanställda kollegor är inte rimligt

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons