Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya inköpsstrategier drar åt fel håll

/

Annons

Vi vet att ett antal kommuner i Sverige ser över och reviderar sina inköpsstrategier. Där ingår transporter som ett naturligt inslag, vilket är välkommet. Vad som inte är lika välkommet är de välmenande, men missriktade formuleringarna om hur kontrollerna av att det som upphandlas, sedan också efterlevs. Sundsvall är på gång med en ny inköpsstrategi som tyvärr riskerar att köra fel även om syftet är lovvärt.

Det normala är att den som beställer en vara eller tjänst själv utför kontroll, eller att oberoende tredje part, gör detta.

■■ Här hittar du fler insändare och debattartiklar.

Nu föreslår i stället kommunala politiker, företrädesvis de som har en nära relation till de fackliga organisationerna, att just facket ska få göra mycket ingripande kontroller i företag.

Det anser vi är direkt olämpligt. Kontroller, det ska självklart göras. Men när vi i en större granskning bland 7 000 åkerier kan konstatera att noll procent av dem har blivit uppföljda, då är det anmärkningsvärt. Vad som är ännu mer anmärkningsvärt är att offentlig sektor, exempelvis kommuner, inte genomför uppföljningar på transportköp. Varför görs inte detta och varför ska det göras av facket?

Det finns ett beställaransvar reglerat i lag som kan ge fängelse i upp till ett år för den som begår brott mot denna lag. Varför ska myndighetsutövning när det gäller kontroller läggas ut på gratisentreprenad till en icke fristående part?

En annan del som är lovvärd är rätten till heltid som nämns i förslaget. Utmaningen med en bransch som har ojämn orderingång och säsongsvariationer innebär en överhängande risk att jobben flyttar utomlands om ytterligare krav läggs på åkerierna. Det är redan idag en lågmarginalbransch med ojämna arbetstoppar där heltid är vanligt men med vissa undantag såklart. Det är inte mer än rimligt att det får fortsätta finnas flera anställningsformer/villkor om det är en av grundförutsättningarna för att överhuvudtaget driva företag i Sverige. Är detta verkligen ett stort problem, deltidsanställningar i transportnäringen i Sundsvall? Vi förstår principen, men den borde inte vara viktigare än verkligheten.

Sveriges Åkeriföretag har under våren genomfört en unik kompetensinvestering för offentlig sektor där vi gjort en landsomfattande, kostnadsfri turné för att utbilda transportupphandlare, tillsammans med bland annat Upphandlingsmyndigheten. Där har vi gett förslag på verktyg samt skall- och mervärdeskrav för transportupphandlingar, samt hur dessa på ett lämpligt sätt kan följas upp. Använd dessa kunskaper själva istället. Sundsvalls kommunpolitiker, tänk om och tänk rätt när det gäller val av metoder och uppföljning och eget ansvar när ni fattar beslut den 30 maj. Gör ett omtag.

När, inte om, beställaransvaret skärps, ska ni då lita på icke certifierade organisationers granskning för era egna inköp? Regeringen håller just nu på att göra en sådan översyn av ansvaret för den som beställer eller upphandlar transporter med syfte att skärpa lagstiftningen. Använd de verktyg som Trafikverket tagit fram tillsammans med olika aktörer, det heter Q3 och syftar till att underlätta för er. Strategier för inköp är mycket bra, men de ska inte innebära onödiga dikeskörningar på vägen till sunda upphandlingar.

Carina Ahlfeldt

Regionchef

Sveriges Åkeriföretag Norr

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons