Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya regler för telefonförsäljning hotar jobb i Västernorrland

/

Annons

En statlig utredning har nyligen föreslagit att krav på skriftliga avtal vid telefonförsäljning ska införas. Men förslaget stärker inte konsumenternas skydd mot det fåtal företag som missköter sig. Däremot skulle det leda till färre jobb i Västernorrland, skriver företrädare för bland andra Kontakta, Sveriges Annonsörer och Tidningsutgivarna. De vill istället behålla dagens reglering med muntliga avtal och två veckors ångerrätt.

Utredningen om konsumentskydd vid telefonförsäljning presenterade nyligen sitt förslag, som innehåller krav på skriftliga avtal vid telefonförsäljning. Det är fel väg att gå. Förslaget riskerar att leda till att oseriösa företag väljer att förmedla ett erbjudande muntligen för att sedan skicka ett anbud som skiljer sig från den muntliga beskrivningen. Den som vill luras kan göra det även skriftligt.

Det råder inget tvivel om att det finns problem förknippade med telefonförsäljning. Men statistik visar att det är ett försvinnande litet antal företag som inte följer de lagar och regler som finns. Tio bolag var under förra året föremål för hälften av anmälningarna till Konsumentverket. En rad initiativ har därför tagits av de berörda branscherna, bland annat direkthandelsföretagen, bankerna, försäkrings- och tidningsbolagen. Ett exempel är spärrtjänsten NIX-Telefon dit den som inte vill bli kontaktad av telefonförsäljare kan anmäla sitt telefonnummer.

Förslaget kring krav på skriftliga avtal riktar sig inte mot de få oseriösa aktörer som finns på marknaden. Det slår i stället hårt mot de tusentals företag runt om i landet som i den dagliga affärsverksamheten är beroende av telefonförsäljning. Enligt Handelns utredningsinstitut (HUI Research) skulle krav på skriftliga avtal vid telefonförsäljning påverka företagens lönsamhet. Bland de företag som i hög utsträckning använder sig av muntliga avtal skulle det leda till ett försäljningsbortfall på minst 30 procent.

En bransch som skulle påverkas extra mycket om lagförslaget blir verklighet är telefonförsäljningsföretagen. I Västernorrland finns i dag 13 callcenter med 257 personer anställda. Totalt i landet arbetar ungefär 13 000 personer vid callcenter, varav 44 procent är 16–24 år och en stor del av de anställda är födda utomlands.

Sverige behöver fler jobb, inte minst för unga och utlandsfödda. Och de företag som skapar jobben behöver sälja sina produkter. Konsumentminister Per Bolund borde ge Konsumentverket resurser att komma åt det fåtal aktörer som missköter sig istället för att öka krånglet för hela näringslivet. Så kan jobben och företagens lönsamhet säkras i Västernorrland.

Jonas Edström

Ordförande, Nix-Telefon

Anders Berglund

Vd, Direkthandelns Förening

Tina Wahlroth

Vd, Kontakta

Anders Ericson

Vd, Sveriges Annonsörer

Christina Nylander

Sveriges Kommunikationsbyråer

Peter Nyström

Vd, Sveriges Marknadsförbund

Kerstin Neld

Vd, Sveriges Tidskrifter

Tore Thallaug

Vd, SWEDMA

Per Hultengård

Vd, Tidningsutgivarna

Samtliga företräder medlemmar i föreningen NIX-Telefon.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons