Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Oroväckande beslut om alkolås – är det nödvändigt med ännu fler rattfyllerister?

Annons
Skribenterna är starkt kritiska till riksdagens beslut att försvåra för personer med missbruksproblem.

Räcker det inte med de 12 000 rattfyllerikörningar vi redan har i Sverige varje dag?

Från den 1 mars i år ska den grupp trafikanter som har haft möjligheter till rehabilitering och helt eller delvis lämnat sitt missbruk av alkohol inte längre ges möjlighet att delta i programmet ”körkort med villkor om alkolås”.

Riksdagsbeslutet, som togs utan någon djupare eftertanke, motverkar arbetet mot rattfylleri och hotar trafiksäkerheten. Sex av tio rattfyllerister har alkoholproblem eller riskabla alkoholvanor.

För Plus-kunder: Fortsatt oroväckande syn på rattfylleri bland Ånges unga: "Där ska det vara nolltolerans"

Den som riskerar att förlora körkortet på grund av rattfylleri har kunnat ansöka om att få delta i alkolåsprogrammet ”körkort med villkor om alkolås” i stället för att vara utan körkort. Villkoret är att den bil som används under villkorstiden är utrustad med alkolås och att personen i fråga följs upp med särskilda läkarkontroller. Föraren betalar själv alla kostnader. Forskning från Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, visar tydligt att risken för återfall i rattfylleribrott minskar stort med denna möjlighet att välja alkolås.

Vi befarar att det här beslutet kommer att leda till fler återfall i rattfylleribrott och en ökning av rattfyllerirelaterade trafikolyckor.

Tidigare forskning visar också att många personer med alkoholproblem fortsätter att köra bil oavsett om de har körkort eller inte. Med det nya beslutet som röstades igenom 7 februari blir det svårare för denna grupp att få körkort med villkor om alkolås. Riksdagen har antagit ett regeringsförslag om att personer med missbruksproblem inte längre ska kunna delta i det svenska alkolåsprogrammet ”körkort med villkor om alkolås”. Därmed kommer det totala antalet deltagare i verksamheten att minska kraftigt.

För Plus-kunder: Spara pengar på ny typ av bilförsäkring – dosa mäter körsträcka: "Vissa kan säkert tjäna på detta"

Vi ser med stor oro på den här utvecklingen. Transportstyrelsen och riksdagsmajoriteten stänger ute alkolåsverksamhetens viktigaste målgrupp.

Vi befarar att det här beslutet kommer att leda till fler återfall i rattfylleribrott och en ökning av rattfyllerirelaterade trafikolyckor. Farhågorna delas av Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, som arbetar med en omfattande utvärdering av alkolåsprogrammet för rattfyllerister. 

Endast ett av riksdagspartierna föreslog avslag på regeringens förslag. Nu uppmanar vi övriga riksdagspartier att ompröva sitt ställningstagande. Släpp prestigen och ändra er innan ert nyligen fattade beslut hinner göra allt för stor skada på våra vägar.

Göran Sydhage, MHF

Patrick Magnusson, Sveriges Åkeriföretag

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Läs också:

Om alla körde som yrkesförare skulle nollvisionen vara ett steg närmare

Avskaffa Systembolaget – med otillgänglighet kommer merköp

Alkoholreklamen behöver regleras hårdare

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons