Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SCA och Sundsvall behöver logistikparken

/

Annons

På ömse sidor Sundsvall rinner två av Sveriges stora älvar ut. Bakom Alnöns skydd finns Norrlands bästa djuphamn i Tunadal. Med dessa naturgivna tillgångar har Sundsvall byggts upp till ett globalt konkurrenskraftigt skogsindustricentrum och till en norrländsk storstad som erbjuder ett gott liv till väl över hundra tusen människor, Timrå inräknat.

Skogen är en av våra sant förnybara tillgångar. Det var på skogen som staden Sundsvall en gång byggdes – Tunadals sågverk var Sveriges första ångsåg 1849 – och ansvarsfullt skött är skogen en av de tillgångar som kan skapa sysselsättning och välfärd även i framtiden.

Men skogsindustrin konkurrerar på en global marknad och en av våra största nackdelar är avståndet, till marknader och till kunder. För pappers- och massaindustrin är transportkostnaden den största enskilda posten, större än råvara, större än energi, större än kapital, större än personal. Kan vi inte ta våra produkter till kunden till en rimlig kostnad, så spelar det ingen roll att vi har en fantastisk råvara eller en effektiv industri.

Det är därför logistikparken är så viktig, för SCA och för hela regionen.

Vad än som påstås i insändare och kommentarer så är inte alternativet till att utveckla Tunadalshamnen till en logistikpark, att göra det någon annanstans. Alternativet är att inte bygga en containerhamn och en kombiterminal. SCA skulle behöva en effektiv containerhamn redan idag. Mängden gods i container ökar och hanteringen av containrar i Tunadalshamnen är provisorisk och trångbodd.

Skillnaden mellan en effektiv och en mindre effektiv transportlösning är en kostnad som drabbar varje ton som produceras, varje dag. Den blir ett allt tyngre ok som föröder konkurrenskraft, hämmar utveckling och förstör investeringskalkyler.

Det finns ett pris att betala för att inte utveckla Tunadalshamnen. Och det är högt.

Det finns också ett regelverk för hur man hanterar konflikter mellan olika intressen och ett regelverk för hur drabbade intressen ska kompenseras. Det tillämpades till exempel när nya E4:an byggdes och ett antal hus, som säkert i många fall älskades och saknades av sina ägare, löstes in. När de här regelverken tillämpats i Petersvik, i översiktsplan, i detaljplan och i bedömningen av om husen i Petersvik ska k-märkas eller inte, så har varje gång och vid varje överklagande slutsatsen varit att en effektiv transportinfrastruktur är viktigare än det enskilda intresset att bevara fastigheterna.

SCA tror på framtiden för Sundsvallsregionen. Vi tror på den så mycket att vi just nu investerar en halv miljard för att göra Tunadals sågverk till ett av Europas effektivaste sågverk. Vi har beslutat investera 7,8 miljarder i att göra Östrand till världens effektivaste bruk för produktion av blekt barrsulfatmassa. Vi kommer givetvis att investera i en ny containerhamn när detta är aktuellt. Hellre förr än senare, men först måste miljö- och tillståndsprocessen genomföras. Men en ny containerhamn kan inte ligga någon annanstans än i Norrlands bästa djuphamn.

Björn Lyngfelt

SCA Forest Products

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons