Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SD: Hög bränsleskatt hotar landsbygden – miljönyttan av höga bränsleskatter är marginell

Annons
Det höga bränslepriset är negativt för åkerier, taxi, lant- och skogsbrukare, skriver debattören. Bild: Andreas Hillergren/TT

För någon vecka sedan slogs nytt rekord då bensin och dieselpriset passerade 16 kronor per liter varav nära 10 kronor är skatt.

De som drabbas är alla de som är beroende av bilen för att klara vardagen, främst då vi som bor på landsbygden och som alltid är det de med lägst inkomst som drabbas hårdast. Det höga bränslepriset är också negativt för åkerier, taxi, lant- och skogsbrukare, med flera.

Att skylla på ett högt råoljepris håller inte, inte heller en svag krona och en stark dollar. Det är den förda skattepolitiken och en avog inställning till bilismen och vägtransporter som är orsaken till problemet. Sedan 2014 har bränsleskatterna höjts med nära 1,50 kronor per liter, en skattehöjning som dolts av en period av låga råoljepriser. Nu när råoljepriset stiger blir skattehöjningarna kännbara för allt fler.

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Dessutom införs den 1 juli reduktionsplikt som tvingar oljebolagen att blanda i en större andel biodrivmedel i bränslet vilket också riskerar att höja priset. Införandet av en vägslitageskatt på den tunga trafiken kommer ytterligare att fördyra transporterna vilket är förödande i ett land med så stora avstånd som Sverige.

Miljö- och klimatnyttan av höga bränsleskatter är marginell. De som är i behov av bilen slutar inte att köra, speciellt här på landsbygden där kollektivtrafik inte är något alternativ. Samma sak med lastbilstrafiken, råvaror till industrin, livsmedel och varor till affärer, byggmaterial med mera måste transporteras för att vi ska kunna behålla en jobbskapande och livskraftig industri, en god ekonomi och i förlängningen en fungerande välfärd. Det enda som händer är att allt blir dyrare och arbetstillfällen försvinner.

Sverige är det land i Europa där urbaniseringen går fortast. Människor flyttar från landsbygden in till städerna, Här i Ånge har befolkningen mer än halverats sedan slutet av 50-talet.

Landsbygdsminister Sven-Eric Bucht säger sig vilja skapa bra förutsättningar för människor att bo och verka på landsbygden. Med bättre bredband, avskrivning av studieskulder och stöd till butiker i glesbygd ska avfolkningen och kompetensbristen avhjälpas. Men jag är övertygad om att rimliga kostnader för resor och transporter skulle betyda mycket mer för oss som faktiskt bor och verkar på landsbygden.

Sverigedemokraterna vill stoppa de årliga höjningarna av bränsleskatten och ge skogs- och lantbrukare sänkta bränsleskatter motsvarande dansk nivå. Vi säger också nej till införandet av en vägslitageskatt. För att underlätta för dem som bor och verkar på landsbygden vill vi också höja reseersättningen med 4 kronor per mil.

Jag skulle vilja gå ännu längre och arbeta för sänkta bränsleskatter, vilket jag är övertygad om är en viktig pusselbit för att ge landsbygden och glesbygden en möjlighet att överleva och utvecklas. Jag har själv lång erfarenhet av hur det är att bo, leva och driva företag på landsbygden här i Västernorrland. Därför är de här frågorna extra viktiga för mig.

Erik Thunefors (SD), riksdagskandidat Västernorrland

Läs också

► [+] Högsta bensinpriserna någonsin – så tycker bilförarna i länet: "Bara att acceptera"

S: Att det huvudsakligen är priset som styr har M själva bidragit till

Högt bränslepris gör att jag förlorar pengar på tjänsteresorna

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons