Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SD: Kasta förslaget om höghastighetståg i papperskorgen – kommer inte att gynna oss i Norrland

Annons

Återigen har frågan om höghastighetståg aktualiserats, den här gången av den rödgröna regeringen, framförallt Miljöpartiet, som får stöd av Centerpartiet och Kristdemokraterna.

Jag anser att så mycket fakta talar mot höghastighetsbanor i Sverige att de inte bör byggas.

Byggandet av höghastighetsbanor mellan storstäderna är ett gigantiskt projekt med en kostnadskalkyl på cirka 230 miljarder och vi ska komma ihåg att stora infrastruktursatsningar som regel blir betydligt dyrare än tänkt.

Oavsett om bygget finansieras med lån eller via anslag kommer det att hårt belasta statsbudgeten under lång tid och utrymmet för andra viktiga projekt kommer att bli minimalt. I dag är det billigt för staten att låna men vid en ränteuppgång får våra efterlevande betala notan.

Höghastighetståg är ingen lösning för ett så glesbefolkat land som Sverige och är varken samhällsekonomiskt eller nationalekonomiskt försvarbart.

Höghastighetståg är ingen lösning för ett så glesbefolkat land som Sverige och är varken samhällsekonomiskt eller nationalekonomiskt försvarbart. Med en kanske åtta till tio gånger större befolkning kan höghastighetståg vara en bra lösning, men att tro att järnväg kan ersätta inrikesflyget i ett land som vårt, med stora avstånd och gles befolkning, är en omöjlighet.

Ett argument för höghastighetståg är miljö- och klimateffekten, men flera utredningar visar att klimateffekten är mycket liten. Beaktar man dessutom de stora utsläppen från bygget med broar, viadukter och tunnlar kommer klimatnyttan även med de mest optimistiska antaganden om hur många flyg- och bilresenärer som flyttas över till tåget utebli i flera decennier. Beakta också att då höghastighetsbanorna är klara 2045 har de andra transportslagen inklusive flyget blivit mycket mer miljö- och klimatvänliga än dagens fordon.

Viktigt är att se till att tågen kommer i rätt tid, och lösningen är ett ökat underhåll på banor och fordon.

Vad Sverige behöver är ökat underhåll och ombyggnad av befintliga banor och fordon för att höja driftsäkerheten och kapaciteten i hela landet och inte bara mellan storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö. Viktigt är att se till att tågen kommer i rätt tid, och lösningen är ett ökat underhåll på banor och fordon. Kapaciteten kan ökas genom att exempelvis räta ut kurvor, fler och längre mötesspår och att bygga dubbelspår där det behövs, åtgärder som gör att befintliga tåg kan hålla högre hastighet och restiderna minskar.

Läs också: Ledare: Svend Dahl (lib) – bygg höghastighetståg för framtiden

Det vi kan vara säkra på är att en satsning på höghastighetsjärnväg mellan Stockholm, Malmö och Göteborg för 250 miljarder innebär att vi i Norrland får avstå satsningar på nya vägar och järnvägar under överskådlig tid samtidigt som underhållet av befintliga järnvägar och vägar kan komma att försämras.

Sverigedemokraterna har redan från början insett att höghastighetståg aldrig kan bli samhällsekonomiskt lönsamt i vårt land och säger därför nej till det här förslaget. Lägg din röst på SD i valet den 9 september så att våra barn och barnbarn slipper betala för en gigantisk felsatsning.

Erik Thunefors (SD)

riksdagskandidat Västernorrland

 

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Läs också: Hyperloopen – ett alternativ i stället för höghastighetståg?

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons