Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stoppa missbruket av subventioner i taxinäringen

Annons

Nedläggningen av Uberpop i Sverige betyder inte slutet på snedvriden konkurrens i taxibranschen. Många taxibolag lever gott på subventionerad arbetskraft och låter skattebetalarna betala kalaset. Sedan 1990 är taxibranschen i Sverige avreglerad. Det råder fri etableringsrätt och fri prissättning. Tyvärr visar politikerna ingen vilja att skydda de seriösa bolagen, som följer lagen och gör rätt för sig. Snarare stoppar de huvudet i sanden.

Till exempel verkade svarttaxitjänsten Uberpop i det öppna trots att förarna bröt mot lagen. Det krävdes 27 domstolsbeslut om olaglig taxiverksamhet innan Uber själva valde att lägga ner tjänsten. Uberpop utgjorde dock långt ifrån det enda exemplet av osund konkurrens i branschen. Under många år har olika former av subventioner betalats ut till taxibolag för att anställa arbetslösa och nyanlända. Jag har granskat hur bidragen påverkar branschen.

■■ Här hittar du fler insändare och debattartiklar.

Det visar sig att vissa bolag som nyttjar bidragen har en tredubbel större vinstmarginal än snittet i branschen. På vissa orter har mer än hälften av taxiföretagen bidrag från arbetsförmedlingen. Dessutom saknades underlag för cirka 30 procent av de slumpvist utvalda utbetalningarna som granskats. Således är det inte bara taxiföretagen som ska oroa sig över pengarullningen. Skattebetalarna kan kallt räkna med felaktiga utbetalningar i mångmiljonklassen.

Cyniskt nog har det offentliga Sverige inget problem med att subventionera bolag så att de kan vinna upphandlingar till lägsta pris. Förlorarna är bolagen som inte utnyttjar bidrag utan i stället försöker konkurrera på marknadsekonomiska principer. De principer som politiker säger sig stå bakom. Den vanligaste formen av subvention är nystartsjobb, som innebär att arbetsgivaren får upp till 62 procent av lönen subventionerad av arbetsförmedlingen. Cirka 80 procent av lönesubventionerna till taxibranschen utgörs av nystartsjobb. Den osunda konkurrensen tvingar företag som inte utnyttjar subventioner att börja göra det.

Politiker har i åratal försökt snygga till arbetslöshetssiffrorna genom att dumpa arbetsgivarnas kostnader för att anställa arbetslösa. Numera kan fullt arbetsföra få bidragsnivåer som tidigare var öronmärkta för människor med funktionshinder. Det är varken rimligt eller hållbart i längden. Politikerna måste öppna ögonen för den osunda konkurrensen. Likt medicin ska subventioner endast delas ut sparsamt och till de grupper som verkligen behöver dem. Om politikerna önskar få fler i arbete så är generella sänkningar av arbetsgivaravgifterna för småföretagare ett mycket bättre recept.

Adam Rydström

Företagarombudsmannen

vid tankesmedjan Den Nya Välfärden

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons