Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Utan bra skydd kan vi förlora turistinkomster

/

Annons

En färsk undersökning från Världsnaturfonden WWF visar att ett av huvudskälen till att utländska turister reser till Sverige är att uppleva vacker och orörd natur. Enligt SCB motsvarar turismen i relation till BNP cirka tre procent av Sveriges BNP, vilket är mer än hela den svenska livsmedels- eller mineralutvinningsindustrin.

WWFs opinionsundersökning bygger på intervjuer med 828 turister från länder som Norge, Holland, Tyskland och Storbritannien, som står för en stor del av Sverigeturismen. Resultatet visar att ett av huvudskälen till att man väljer att turista i Sverige är att uppleva vacker och orörd natur.

Undersökningen visar också att 95 procent av turisterna tror att Sverige har bland det bästa naturskyddet i EU. Det finns dock ett glapp mellan vad de tror och hur verkligenheten ser ut. Faktum är att Sverige endast skyddar ungefär hälften av vad regeringen har som mål att uppnå till år 2020.

Enligt den globala miljörankningen Environmental Performance Index 2014, hamnar Sverige totalt på plats nio av 178. Det kan låta bra, men vi ligger bara i topp när det gäller frågor som låg barnadödlighet, tillgång till dricksvatten och elektricitet samt ren luft. Däremot hamnar Sverige först på plats 89 av 177 när det gäller biologisk mångfald och skydd av livsmiljöer.

Turismen är lönsam för Sverige. Sedan år 2000 har den totala omsättningen för turismen i Sverige ökat med drygt 89 procent i löpande priser.

När WWF frågar om vilken naturtyp som turisterna besöker toppar skogen och sjöarna listan. Därför är det olyckligt att hälften av Sveriges sjöar och vattendrag inte når upp till EUs krav på god ekologisk status. Vi måste även skydda vår svenska skog bättre; den absoluta merparten är idag produktionsskogar där den biologiska mångfalden får stå tillbaka.

Vi uppmanar därför den kommande regeringen att skydda mer natur i Sverige och att bättre ta hand om den natur som vi redan skyddar. Inte minst eftersom naturen ger mycket tillbaka både när det gäller jobb och ekosystemtjänster.

Det är dags för Sverige att leva upp till sitt goda rykte och sina högt ställda ambitioner.

Fotnot: Om undersökningen: WWF:s undersökning genomfördes under maj 2014 i Cints onlinepaneler. 828 respondenter från Norge, Holland, Storbritannien och Tyskland som har besökt Sverige som turister, svarade. Målet var att undersöka deras bild av Sverige och svensk natur.

Håkan Wirtén

Generalsekreterare, WWF Sverige

Bob Carter

Director, Nature Travels, Storbritannien

Frans Schepers

Managing Director, Rewilding Europe, Nederländerna

Petra Thomas

General Manager, Forum Anders Reisen, Tyskland

Pia Jönsson Rajgård

Ordförande, Svenska Ekoturismföreningen

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons