Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Utveckla elevernas möjligheter

/

Annons

Replik på "Så kan en framtida skola byggas", ST den 17 september.

Framtidens skola har stått i fokus mycket tydligt på sistone, inte minst under den valrörelse som nyss avslutades. Många idéer och förslag har förts fram men långt ifrån alla har känts genomarbetade. Därför är det extra roligt att ta del av den debattartikel som två forskare vid Mittuniversitetet och en företagare inom innovativt entreprenörskap publicerade i Sundsvalls Tidning den 17 september. Orsaken är att så mycket av det som förs fram sätter ljuset på tre punkter vi delar synen på men alldeles särskilt på att vår skola redan i dag har kommit en mycket god bit på väg mot den utveckling som lyfts fram som vägen till en bra framtida skola.

Thoren Business School har funnits i Sundsvall sedan hösten 2008 och bedriver gymnasieutbildning inom fyra program; Samhällsvetenskap, Handel, Ekonomi samt Naturvetenskap. Programmen följer naturligtvis de programplaner som finns angivna av Skolverket men vi har i vår egenutvecklade och törs vi påstå unika skolmodell nått väldigt långt i att både integrera utbildningarna i samhället utanför skolans väggar, knyta till oss företag och företagare för att stärka elevernas förståelse för entreprenörskap som sådant men också att själva utvecklas till nästa generation av drivande entreprenörer.

Alla elever har hos oss stora delar av utbildningen inom APL – arbetsplatsförlagt lärande. Nu, nästa vecka (vecka 39), påbörjas höstens APL för eleverna i år 2 på arbetsplatser där de tas emot och utför handledd yrkespraktik under två dagar varje vecka fram till jullovet. På detta sätt får eleverna unika inblickar i arbetsliv och företagandets villkor. Varje år skickar vi dessutom ut våra elever i år 3 på vad vi kallar en veckolång ”Business Trip” som bland annat syftar till att knyta internationella kontakter och få internationell erfarenhet. Eleverna utvecklas naturligtvis dessutom som människor genom att lära på plats. Detta leder till en verklig och viktig internationalisering, kulturell förståelse liksom helt naturligt fördjupad språkkunskap och språkkänsla.

Vi delar synen på att fokusera på att utveckla elevernas möjligheter att bli kreativa framtidsentreprenörer. Inom skolan är UF en helt naturligt och produktiv del av vår vardag, något som har resulterat i att elever efter avslutad skolgång har uppstartade företag som de senare driver vidare. Vår målsättning som skola är att hela tiden vara en relevant och utvecklande partner i förhållande till de företag i regionen som är i behov av medarbetare som tidigt fått utvecklas till kreativa och utvecklande entreprenörer. Kan vi därtill skapa goda kontakter med det forskarsamhälle som studerar framtidens skola, ja, då ser vi framför oss att alla blir vinnare. Vår skola bygger tydligt på de tre områden som pekats ut, det lokala och globala perspektivet, den lilla skolenhetens enklare beslutsvägar och därmed liten byråkrati samt våra entreprenöriella och kreativa elever och lärare. Välkomna till Thoren Business School – framtidens skola redan i dag.

Tommy Lerstrand, rektor Thorén Business School i Sundsvall

Fredrik Castell, utvecklingsansvarig

Stefan Falk, lärare och professor i biologi

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons