Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vinterns tågstrul är förödande – förstår inte staten betydelsen av en fungerande järnväg?

Annons
Oliver Dogo och Anders Hjalmarsson skriver om vinterns stora tågproblem och vikten av att staten tar det på allvar.

Medlemsföretagen i våra två handelskamrar representerar flera världsledande verksamheter i vår region. Dessa företag konkurrerar framgångsrikt på en tuff global marknad. Våra företags framgångar utgör grunden för Sveriges välfärd. Trafikverket har faktiskt en viktig roll att spela för att företagen även framöver ska lyckas.

Företagens position på världsmarknaden är inte självklar. OECD har i sin granskning av norra Sverige konstaterat att vi i dag är ledande inom innovationer och utveckling men att vi utmanas av våra avstånd. Det betyder att fungerande transporter har en större betydelse för oss och att vi blir hårt drabbade när de inte fungerar. Det gäller inte bara transporten av färdiga produkter eller insatsvaror utan lika viktigt är en fungerande persontrafik för vår kompetensförsörjning.

För Plus-kunder: Fyra av tio tåg är försenade – katastrofvinter för pendlare i länet: "Det är under all kritik"

När Botniabanan kom på plats kunde vi snabbt se de enorma fördelar en modern järnväg kan erbjuda. I stället för en begränsad lokal arbetsmarknadsregion kunde vi attrahera och rekrytera medarbetare och samarbetspartners från flera orter och de som ville arbeta med oss kunde enklare hitta en plats att bo på eller jobb till partnern. Den utvecklingen kommer att stärkas ytterligare när Nya Ostkustbanan och Norrbotniabanan väl är på plats. Förutom den dagliga arbetspendlingen har tågtrafiken också skapat helt nya möjligheter för studier och för vården.

Uppenbart är att staten – genom Trafikverket – har ett stort ansvar och stora brister i sitt utförande.

På samma sätt som att järnvägens styrka snabbt visade sig har bristerna i underhåll och robusthet blivit tydliga denna vinter. Vi har förstått att det finns flera orsaker bakom och flera aktörer som är ansvariga för det tågstrul vi upplevt i vår region. Uppenbart är att staten – genom Trafikverket – har ett stort ansvar och stora brister i sitt utförande. Vid ett flertal tillfällen har järnvägen stängts av på grund av elfel, signalfel och växelfel. Härtill kommer uppenbarligen bristande förmåga att röja banorna, vilket förorsakat otaliga urspårningar av snöröjningsfordon och problem och skador för tågen på grund av mängden snö och is längs spåren, i tunnlar och växlar.

För Plus-kunder: Viltolyckor uppges vara största orsaken till tågkaoset – nu kräver Norrtåg mer viltstängsel

Vi befarar att det finns en bristande förståelse för hur viktigt det är med en fungerande järnväg som håller öppet, även under tider med besvärligt vinterväder.

Såvitt vi förstår krävs tillgång till kraftfulla plogtåg, utrustade med rätt signalsystem. Viltstängsel behövs givetvis också längs speciellt utsatta delar av järnvägssystemet. Precis som längs våra större vägar!

En utvecklad modern järnväg är en viktig del för utvecklingen av vår region, men även för Sveriges konkurrenskraft och framtida välfärd. Våra medlemsföretag kommer att fortsätta att utveckla sina verksamheter för att vinna i den globala konkurrensen men ska vi lyckas måste vi kunna rekrytera kompetens från fler orter. Där är tillförlitlig persontrafik helt avgörande och ska den fungera måste även staten ta sitt ansvar.

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Vi vill kunna lita på att Trafikverket och regeringen tar ansvar för sin del!

Så, en fråga till Tomas Eneroth, infrastrukturminister och Lena Erixon, generaldirektör för Trafikverket: Vad kommer att göras på kort och lång sikt för att vi ska slippa en upprepning av vinterns tågstrul längs Botniabanan?

Oliver Dogo

Vd, Handelskammaren Mittsverige

Anders Hjalmarsson

Vd, Västerbottens Handelskammare

Läs också:

För Plus-kunder: Trafikverket om tågkaoset: "Vi kan inte råda över vädret"

► Debatt: SJ: Prioritera klimatsmarta tjänsteresor med tåg

► Insändare: Det gick bättre när vi inte fick varningar om vädret

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons