Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Alla skolor borde NPF-anpassas – det skapar trygghet för alla elever

Annons
Rätt kunskap bland personalen, samma inredning i klassrummen och en uppsättning hjälpmedel är skribentens förslag för en mer NPF-anpassad skola. Bild: Jonas Ekströmer/TT / Fredrik Sandberg/TT

Det har varit mycket debatt om vad som är rätt metod för att hjälpa alla elever att lyckas i skolan.

Jag tror på ett samlat grepp i hela den kommunala skolan. Om man anpassar skolan efter de elever som behöver det lilla extra, så skapar vi trygga och goda lärmiljöer för alla elever.

Det är jättebra att man till exempel skapar en familjecentral för att kunna hjälpa och stötta föräldrar och barn. Ännu bättre vore det om skolan kunde göra den förändring som behövs och anpassa själva undervisningen och skolmiljön för alla elever.

Läs också: Familjecentral och ökad kunskap ska ge barn med NPF chansen att lyckas i skolan

Gör som Källbrinkskolan i Stockholm och som Norrtälje kommun är på väg att göra med alla skolor i kommunen: NPF-anpassa både undervisning och skolmiljö! Skapa skolor som är likvärdiga och tillgängliga för alla elever.

Att tänka större handlar om att våga göra en förändring som faktiskt har visat sig göra stor skillnad! Rektorn på Källbrinkskolan säger att en stor skillnad som märks bland hennes elever, sedan man började NPF anpassa skolan, är att man upplever mycket större trygghet och mår bättre. Det är en mycket viktig förutsättning för att man som elev ska kunna lära sig något överhuvudtaget.

Lägg inte hela ansvaret hos de föräldrar som redan kämpar hårt för att hjälpa sina barn.

Det är det som Engelska skolan lyckas med genom att skolans hela koncept bygger mycket på struktur, ordning och tydlighet. Det skapar trygghet!

När Källbrinkskolan har jobbat med NPF-anpassning har man gjort det tillsammans med föreningen Attentions utbildning i NPF-anpassning som grundar sig på lång och gedigen erfarenhet och kunskap.

För att skolan ska på riktigt bli NPF-anpassad måste:

■ All skolpersonal ha de kunskaper som krävs för att kunna undervisa på ett sätt som gynnar alla elever.

■ Alla klassrum ha samma inredning och uppsättning hjälpmedel.

Om man från början anpassar lärande, teknik och miljö efter elever med NPF så kommer det alla elever till gagn. Lägg inte hela ansvaret hos de föräldrar som redan kämpar hårt för att hjälpa sina barn. Sluta utreda i det oändliga! Våga göra en verklig förändring med den kunskap som redan finns!

Erfaren, engagerad förälder

Läs också:

Flera miljoner till kommunerna – för en mer jämlik skola

► Hemmasittande barn vill men kan inte gå till skolan

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons