Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Befolkningens obefintliga förtroende för Arbetsförmedlingen går inte att snacka bort

Annons
Svenskt Näringsliv ifrågasätter arbetsförmedlingssystemet. Bild: Bertil Ericson/TT / Jessica Gow/TT

Replik på Arbetsförmedlingen är inte så dålig som vi ständigt får höra, ST 7/3.

Vår kritik riktar sig inte till myndighetens medarbetare, utan till systemet som helhet. Vi efterlyser en ny riktning där Arbetsförmedlingen läggs ned i nuvarande form och uppdraget begränsas kraftigt och tydliggörs.

Den växande kritiken är befogad. Hela arbetsförmedlingssystemet kostar i dagsläget företagen och skattebetalarna cirka 80 miljarder kronor per år. Ungefär 10 miljarder kronor satsas enbart på förvaltningen och cirka 25 miljarder kronor på olika åtgärder.

Läs också: Svenskt Näringsliv: Låt företagsreformer stå i centrum i valet

Samtidigt har andra aktörer utvecklats de senaste decennierna och som naturligt tagit över Arbetsförmedlingens roll i allt större utsträckning. En sådan utveckling av sökvägar är till exempel sociala medier.

Johan Berg ifrågasätter egentligen inte siffran 5 procent som får jobb via en arbetsförmedlare, utan försöker blanda bort kort med att inkludera Platsbanken – löst definierat – som i sig tillhör den mer resurssnåla delen av systemet.

Det går liksom inte att prata bort att endast en procent av svenska folket har förtroende för Arbetsförmedlingen.

Dessutom blir det märkligt när Johan lyfter fram SCB:s siffror. Skulle 13 procent av samtliga externrekryteringarna i Sverige genom Arbetsförmedlingen vara bra givet hur mycket företagen betalar för kalaset?

För Plus-kunder: Staten betalar enkla jobb i Sundsvall – ska minska beroende av bidrag: "En bra möjlighet"

När Johan sedan drar in myndighetens egna undersökningar som så sent som i februari 2018 återgavs som mycket oroande från såväl Arbetsförmedlingens ledning, arbetsgivare och arbetssökande samt försöker skylla på "mediebilden" låter debattören mer som en ifrågasatt politiker än som en tjänsteman i statlig tjänst.

Det går liksom inte att prata bort att endast en procent av svenska folket har förtroende för Arbetsförmedlingen, enligt TNS SIFO (juli -17).

Avslutningsvis sjunger Johan lovsånger om både en påstådd rapport från EU-kommissionen som visar sig vara en konsultrapport (som inte kommissionen står bakom) och måluppfyllelser för verksamhetsmål 2017 som är så pass marginella att de knappt kan klassificeras som uppfyllt för att uppfyllas.

Nej, detta luktar mer tendensiösa argument än den självrannsakan som myndighetens ledning och anställda opinionsbildare nu borde inta. Men det spelar egentligen mindre roll. För vi är övertygade om att myndighetens duktiga personal har en roll att fylla även i ett nytt system som vi förordar – fast i en tydligare privat tappning.

Edward Hamilton

Arbetsmarknadsexpert Svenskt Näringsliv

Anna Hedensjö Johansson

Regionchef Svenskt Näringsliv

Läs också:

Arbetsförmedlingen och Region Västernorrland i samarbete kring kompetensförsörjning

►  Med dagens kaotiska system får vi betydligt fler som sitter utanför affärerna och tigger

Varför betala för något som inte fungerar när man behöver hjälp?

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons