Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Beröm på jobbet ökar välmåendet

/

Annons

Beröm på jobbet får oss inte bara att må bättre i oss själva, utan det ökar dessutom lönsamheten tre gånger så mycket. Ändå är många företag dåliga på att ge beröm i rädsla av att verka oseriösa.

Redan vid barnsben lär vi oss att leta fel. Vi leker ”finn fem fel” och börjar tidigt granska varandra kritiskt istället för att se på varandra positivt. Detta gör att företag är duktiga på att se vad sina anställda behöver förbättra snarare än vad som redan är bra.

Det har blivit en skadlig fördom i samhället att en positiv inställning på något sätt skulle vara mindre affärsmässig än en kritisk. Trots att det egentligen är tvärtom; vi blir osäkra, olyckliga och får sämre hälsa. Detta leder till att vi inte presterar och effektiviteten sjunker tillsammans med företagens lönsamhet.

Genom att företagen börjar satsa på att dela ut ärligt och förtjänat beröm kan detta vända. I stället kan företagen få motiverade anställda och friskare personal som levererar kvalité varje dag. Att sedan företagens chefer skulle ses som mer oseriösa för det är en myt; en positiv kultur föder positiva människor. Om vi ser positiva saker med andra kommer också de se positiva saker med oss – så länge det är ärligt. Det är när beröm går över till fjäsk som vi hamnar i riskzonen.

Beröm är nämligen något som ges för att någon har förtjänat det, för att det är något som uträttats som är utöver det vanliga och som verkligen är bra. Fjäsk å andra sidan har en bakomliggande avsikt – det ges för att man vill ha någonting, inte för att personen faktiskt har gjort något bra. Att beröm skulle vara negativt på något sätt för företag är således falskt. Beröm har bara positiva effekter på så väl företagets framväxt som på arbetsklimatet i sig.

Genom att göra beröm till en vardaglig process på arbetet blir det således en naturlig motivering och glädjehöjare. Så våga ge beröm och våga bli mer positiv i ditt företagande. Lär känna dina medarbetare och ta dig tiden att se dem som individer, inte bara som ett kollektiv. Gör det för en bättre arbetsplats, för ett bättre företag, och framförallt, för en bättre framtid.

Elaine Breske Hirscher, berömexpert

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons