Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Brevinkasten togs bort av säkerhetsskäl – men det ska inte vara krångligt att deklarera

Annons
Skatteverket har tagit bort brevlådor och brevinkast eftersom det vid tidigare tillfällen har lagts ned saker i dessa som gjort att handlingar blivit förstörda. Bild: Lina Nyberg

Replik på Jag kunde inte lämna min deklaration – där försvann min positiva bild av Skatteverket, ST 9/5.

Signaturen Njurundapensionär kritiserar att det inte längre går att lämna sin deklaration i ett brevinkast vid Skatteverket.

Vi förstår att det har blivit krångligare för den som är van vid att lämna sin deklaration på papper direkt till Skatteverket. Vi vill inte göra det krångligare att deklarera utan enklare. Trots det har vi tagit bort brevlådor och brevinkast och det är av säkerhetsskäl. Vi har haft incidenter där det stoppats ner saker som verkligen inte hör dit. Det har lett till att handlingar har blivit förstörda.

Även om de allra flesta, cirka 6,4 miljoner, kommer att deklarera digitalt i år vet vi att det fortfarande finns många som föredrar papper. Självklart ska de kunna lämna sin deklaration säkert.

Cirka 80 procent av dem som lämnar på papper gör det med posten. Så gott som samtliga övriga valde att besöka ett servicekontor under öppettiderna. Vi kunde dock konstatera härom veckan att vår information om att det inte längre finns brevinkast kvar inte hade nått alla, vilket vi verkligen beklagar. Vi tar självklart till oss det och kommer nu att vara ännu tydligare med vilka alternativ som finns för att lämna sin deklaration.

Anna Sjöberg

Johan Schauman

Deklarationsexperter, Skatteverket

Läs också:  Stort missnöje mot Skatteverket – här försöker medborgare förgäves lämna in deklarationen

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons