Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Busschaufför skrek åt mig att hålla käften och att invandrare inte kan systemet

Annons
Skribenten berättar om en bussresa hon sent ska glömma. Bild: Hasse Holmberg/TT / Micke Engström

Nyligen bestämde jag och barnen oss för att åka till stan och köpa lite saker, men den här resan skulle bli en mardröm för oss. Vi tog bussen som vanligt till stan, jag tankade min busskort med 200 kronor och betalade för mig och min son. Efter en halvtimme var vi framme i stan. Vi gick runt och köpte det vi behövde och efter ett par timmar ville barnen åka hem.

För Plus-kunder: Din tur krävs på en miljon i skadeavgift – straffas i avskräckande syfte

På bussen hem var det samma chaufför som vi åkte in till stan med. När jag tryckte kortet för att betala fungerade det inte. Busschauffören sa att jag inte hade pengar på kortet men jag sa att jag precis hade tankat och att det var han som tog betalt. Då blev han arg och anklagade mig för att ha bytt kort, men jag har haft samma kort i över ett år och åker till jobbet varje morgon.

Han skrek åt mig och sa fula ord inför mina barn och andra som ville åka med.

Jag sa att det säkert var något fel och bad honom kolla igen, men han sa att jag skulle sätta mig och hålla käften, och att vi invandrare inte kan systemet. Jag har bott här i 17 år och kan reglerna och har alltid jobbat. Men han såg ner på oss som att vi var smutsiga människor och inte ens värda att få en förklaring. Han skrek åt mig och sa fula ord inför mina barn och andra som ville åka med. Ett tag reste han sig upp och var så arg att det kändes som att han ville slå mig. Jag och barnen blev jätterädda och vi vill absolut inte åka med honom igen, det känns läskigt. Bara för att jag är en ensam kvinna betyder det inte att man kan ge sig på oss, eller rättare sagt att jag är invandrare.

Insändare: Dålig service och attityd hos busschaufförer – ska vi behöva nöja oss?

Jag vill säga att den här texten bara är riktad mot en busschaufför, alla andra är väldigt trevliga och snälla och det är vi tacksamma för.

Jag och barnen har flytt för våra liv och är helt ensamma här utan vänner eller släktingar. Vi har bara varandra. Snälla, se inte ner på oss bara för att vi inte är svenskar – vi är också människor som ni.

Anonym resenär

Vi accepterar inte ett bemötande av våra resenärer på det sätt du beskriver.
Hans Fälldin, administrativ chef på Din Tur.

SVAR DIREKT:

Din Tur beklagar den upplevelse du och din son fick som du beskriver i din insändare.

Vi accepterar inte ett bemötande av våra resenärer på det sätt du beskriver.

Det är viktigt för vår uppföljning av händelser liknande denna att vi får kontakt med resenären så att vi kan få uppgift om när och var denna händelse utspelade sig. Vi ber därför att du tar kontakt med Din Tur på telefon 0612-841 00 alternativt via Din Turs hemsidas synpunktshantering så att vi kan få ett bättre underlag för vad som har hänt. När en anmälan om brister i bemötande eller andra synpunkter på resans kvalité kommer till Din Tur utreder vi händelsen genom att ta in alla berörda parters redogörelser. Vi är glada över att du på andra resor med Din Tur mött trevliga förare.

Med vänliga hälsningar

Hans Fälldin

Administrativ chef

Läs också:

Min otur med busstidtabellen

Resa i länet ska vara enkelt – kollektivtrafiken utvecklar Västernorrland

Mitt barn och jag tvingades gå av bussen och lämnades helt utan information

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons