Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dags att förbättra kundservicen

/

Annons

Från Midlanda flygplats som sedan 2013 är kommunägd under varumärket Sundvall Timrå Airport har förutom reguljärt resande, charterresandet skjutit i höjden, står det att läsa i Sundsvalls Nyheter i slutet av oktober. Man skriver att det är enkelt och smidigt att resa från sin lokala flygplats. Cirka 25 000 charterturister lär hittills i år ha åkt från Sundvall Timrå Airport. Även jag har utnyttjat denna möjlighet.

Läs också: Charterrekord för Midlanda

Charterresenärerna kommer förutom från Sundsvall med omnejd även från områden längre bort och kommer i stor utsträckning i egen bil som parkeras på långtidsparkeringen eller blir skjutsade till och från flygplatsen. De passagerare som flyger reguljärt åker ofta taxi eller buss. Vid varje avgång eller ankomst av charterflyg blir det ett stort antal människor som nyttjar flygplatsen under en mycket begränsad tid.

För närvarande finns det endast tre platser framför stationsbyggnadens högra sida för att lämna och hämta passagerare med bagage. Antalet platser är otillräckligt och borde utökas till betydligt fler, förslagsvis på byggnadens vänstra sida för att därigenom få ett rationellt flöde av resande. Att man som nu för ett stopp på några få minuter ska behöva parkera på längre avstånd från stationsbyggnaden och gå iväg och köpa parkeringsbiljett är inte god kundservice.

För att belysa ovanstående vill jag berätta följande:

Jag och min sambo landade på Sundvall Timrå Airport i oktober efter en resa till Kreta. När vi fått vårt bagage meddelade jag en närstående som enligt avtalat skulle hämta oss att vi anlänt tidigare än beräknat. Han och mitt medföljande barnbarn anlände cirka 40 minuter senare och då hade de flesta passagerarna och taxibilarna lämnat området men ändå var de få platserna för av- och påstigning upptagna.

Inom ett par minuter hade vi alla återvänt till bilen och där stod en parkeringsvakt från Q-park och skrev ut en parkeringsbot på sin terminal. Jag kan baserat på min upplevelse, anta att han såg på när vår hämtning stannade och lämnade bilen. Det ovälkomnande mötet med parkeringsvakten lade till stor del sordin på stämningen trots glädjen över att återse nära och kära och de fina minnena från resan.

Att det finns parkeringsvakter som arbetar för Sundvall Timrå Airport och som smyger i busken för att kunna bötfälla folk ger inte intryck av att sätta kundkategorin charterresenärerna i centrum för gott bemötande och god service. Istället borde man enligt min och vad jag har hört även andras mening se till att ordna tillgängliga platser för på- och avstigning av passagerare med bagage och anställa lämpliga parkeringsvärdar som kan informera och visa besökarna tillrätta. Långtidsparkeringen bör även anpassas med en struktur som kan förhindra inbrott och stöld. Utrustning och personal finns redan tillgängligt.

Sundvall Timrå Airport har fått en ny logga som man kan se på stationsbyggnaden men i övrigt kan man som resenär inte märka att den nya ledningen gjort något för att utveckla verksamheten på flygplatsen. Sundvall Timrå Airport borde utan större besvär eller kostnader kunna göra betydligt mer för att förbättra servicen för sina charterresenärer genom att sätta kundens behov i centrum.

Vi, kunderna, skulle gärna i en nära framtid vilja få information om vilka förbättringar som ledningen och styrelsen för Sundvall Timrå Airport har tänkt genomföra för att lyfta den nya flygplatsen till att bli både kundvänlig och uppskattad.

Bo Forsgren

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons