Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det är för dyrt att åka buss

Annons

Replik till “Öppet brev till Erik Hedlund, Din Tur”, ST 8 augusti.

Glöm inte att en tur- och returbiljett till Härnösand från Timrå på 30 minuter kostar 170 kronor i grund. Med rabatt tror jag att man når ner till runt 80–90 kronor. Min relativt miljövänliga bil tar mig bränslemässigt tur och retur för 50–60 kronor (ej inräknat skatteavdrag), och då bussen inte matchar upp mot arbetstiderna utan att det ska vara ett heldagsprojekt så är det ett självklart val att ta bilen. Jag fick prisuppgift på 1 800 kr för månadskort mellan två stationer på tåget som går enstaka gånger per dag. Vi har där återigen högre kostnad.

■■ Här hittar du fler insändare och debattartiklar.

Man anpassar tider och klär sig för att vandra i sommargator märkta "Obs! Snöröjes ej vintertid" och ska försöka passa tider, som praktiskt sett är lite flytande. Nej du, så länge vi pratar bussarna i tätort med i alla fall 20 000 människor så är kollektivtrafiken mer en klasskillnadsbrytare för de som har tid på dagarna och subventioneras av allas våra medel. Det är en affärsmodell som inte går ihop och en kommunal transportutgift som är ohållbar i vilken kalkyl som helst om miljömål ska nås. Vem lyfter på locket om olika skattezoner för personer/fordon? Fram med tulltornen och lätta styrmedlet på bränslet kraftigt så det bli skillnad på här och där. Visst är det lite meck i Sthlm om man vill hata bussar och promenader. Men det är proportionerligt helt gratis i mina ögon. PS: Odenplan, Kungsholmen, innerstan, Gamla stan och Östermalm har en diameter från OKQ8 Timrå till Vivstavarvstjärn.

P

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons