Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det finns mer att tycka om

Annons

Replik på Christer Nygrens krönika i ST 1 juni.

Läs krönikan här: Sju härliga månader utan Nobina och Din tur

Först vill jag tacka alla som tar sig tid att höra av sig till oss med kundsynpunkter. Många gånger när man upplever situationer då man vill klaga, tänker man jag tar det sen … Det slutar oftast med att det rinner ut i sanden. Så ett ärligt tack till alla som orkar och vill förbättra kollektivtrafiken!

Nu till krönikör Christer. Med risk för att förstöra din roliga och väldigt generaliserande bild av kollektivtrafiken vill vi gärna förklara vår syn på kundsynpunkter. Inte för att förstöra det roliga såklart, mer att sprida fakta och berätta hur vi ser på kundsynpunkter som jag skickade och pratade om med er journalist. Men jag förstår att det inte är helt lätt att föra rätt information vidare, allt beror på hur man uppfattar eller vill tolka det som sagts. Det är lite som viskleken man lekte i unga år. Vi gör helt enkelt ett nytt försök.

4 359 744 resor har genomförts i Sundsvalls stadstrafik under perioden juni–april. 583 kundsynpunkter har kommit in till oss för samma period. Det kan tyckas vara 583 kundsynpunkter för mycket kanske, men det är ett promilleresultat. På tok för lite! Vi tror det finns mycket mer att tycka till om.

Men vi ser det här med kundsynpunkter lite olika tror jag. Vi vill ha mycket synpunkter! Inte nog med att resenärerna vill göra oss uppmärksamma, synpunkterna används även vid trafikplanering samt diskuteras vid avtalsuppföljningsmöten med trafikföretagen. Tillsammans vill vi bli bättre.

Drygt hälften av alla kundsynpunkter gäller linje 1 där det genomförts vägarbeten under en längre period. Faktorer som vi inte kan påverka – men som vi tillsammans med Sundsvalls kommun och trafikföretaget försöker att lösa till det bästa med den pengen vi har. Kvar blir cirka 320 kundsynpunkter. Som sagt – för lite synpunkter enligt oss.

Synpunkterna växer inte med tiden utan beror på omvärldsfaktorer så som vägarbeten och väder, men också på trafikförändringar som vi genomför och som resenärer tycker bra eller dåligt om.

Vi summerar det till att det är för lite synpunkter, vi tackar alla som är engagerade och vill förbättra kollektivtrafiken och hoppas PallMall-killen ger kollektivtrafiken en ny chans (för Pongocykel lät som en dålig – dock miljövänlig – idé). 

Annica Kjellin

Marknadschef Din Tur

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons