Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det verkar finnas många tolkningar av trafikreglerna – ingen har företräde

Annons
Björn Jonasson vill bland annat påpeka att ingen trafikant har företräde, oavsett om man sitter på en cykel eller i en bil. Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT (montage)

Med anledning av Plus-artikeln Stor cykelguide: Körkortet kan ryka om du cyklar berusad – och så mycket får du böta om du skjutsar på pakethållaren, 20/5.

I ST informeras om vissa regler för cyklister. Enligt min tolkning av ett informationsblad från Transportstyrelsen finns felaktigheter i artikeln. Att någon trafikant har "företräde" är också en felaktig tolkning. Ingen trafikant har "företräde" vid något tillfälle! Däremot så finns det skyldigheter om väjningsplikt för trafikanter vid olika tillfällen.

Transportstyrelsen har lyckats skapa en viss förvirring när det gäller reglerna för cyklister. Från den 1 september 2014 gäller nya regler som uppenbarligen inte är så lätta att förstå. På nätet finns olika tolkningar där vissa inte alls överensstämmer med Transportstyrelsens informationsblad. Även en del insändarskribenter tolkar reglerna på sitt sätt.

En cykelöverfart har bytt namn till cykelpassage. Benämningen cykelöverfart finns dock fortfarande kvar.

Det finns bevakade och obevakade cykelpassager. Bevakade cykelpassager regleras med trafiksignaler. På obevakade cykelpassager har cyklisten och mopedisten (klass II) väjningsplikt gentemot trafiken på den korsande vägen. Fordonsförare som korsar cykelpassagen ska dock ”anpassa hastigheten” och ge dessa cyklister/mopedister ”tillfälle att passera”.

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Cykelöverfarter ska vara markerade med ett särskilt trafikmärke (cykelöverfart) som i utseendet liknar ”Herr Gårman”. Den gående på skylten är då utbytt mot en cyklist. När denna skyltning finns vid en cykelöverfart så har fordonsförare väjningsplikt mot cyklister och mopedister. I princip gäller då samma regler för fordonsförare som vid skyltade övergångsställen för gående. Saknas vägmärket vid cykelöverfarten så gäller givetvis inte denna regel med väjningsplikt för fordonsförarna om att ge företräde till cyklisterna och mopedisterna. Givetvis ska alla i trafiken samsas på ett sätt så att inga olyckor sker. Ansvaret för att undvika en olycka gäller alla i trafiken.

Björn Jonasson

Läs också:

Felaktig information från polisen – visst får man cykla på övergångsställen

► Skippa uppförsbackarna och vi har en fantastisk cykelstad

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons