Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Digital detox kanske något för dig som inte kan bryta mobilvanan under semestern?

Annons
Behöver du en digital detox i sommar? Bilder: Christine Olsson/TT och Hasse Holmberg/TT.

Få vill logga ut helt från sociala medier under semestern och det är ju ett eget val hur mycket man väljer att spendera där. En del vill ändå minska tiden på nätet för att göra annat men då kan det ibland behövas några strategier för att man inte ska lockas att logga in precis lika mycket som man gör i vanliga fall.

För det första så tycker jag att det är viktigt att man skippar måsten och borden. Vill du hänga i sociala medier mest hela dagarna så är det ditt eget val. Det är du själv som bestämmer över din internetnärvaro men du kan ha nytta av att fundera över vad du även vill hinna med förutom att hänga på nätet och så bokar du in de sakerna. Det handlar om att göra medvetna val kring hur du vill använda din dyrbara semestertid.

Vill du testa lite mer brutala metoder för att bryta mobilvanan så kan det vara en idé att byta till en mobil som inte är en smartphone; så att du kan nås men inte komma ut på nätet.

Ett sätt att minska fokus vid mobilen är att du stänger av pushmeddelandefunktionen, för det är svårt att vara i nuet med annat när det plingar och burrar hela tiden. Likaså kan det vara skönt att ibland ta en paus från att delta i provocerande debatter där du inte kan låta bli vem som har svarat vad.

Har du vant dina kontakter i sociala medier att du ofta är där och svarar snabbt kan det också vara bra att du meddelar dem att du tänker ta ledigt och inte vara lika närvarande och aktiv som du brukar. Hitta andra vägar att kommunicera med de du ändå vill ha kontakt med. Det kan var roligt att ni istället ringer varandra eller träffas fysiskt om det är möjligt.

Kanske vill du testa att bara vara inloggad vissa tider. Att du till exempel avsätter en viss tid på dagen eller veckan för att göra något enstaka inlägg och eller kolla andras uppdateringar och att du håller dig till den tiden och undviker att ”slöscrolla” av gammal vana.

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Vill du testa lite mer brutala metoder för att bryta mobilvanan så kan det vara en idé att byta till en mobil som inte är en smartphone; så att du kan nås men inte komma ut på nätet. Samt att du lämnar din bärbara dator hemma eller på kontoret. Eller så åker du någonstans ut på landet där det inte finns eller är dålig uppkoppling, så blir det en naturlig detox.

Alla förändringar i vardagen kan innebära en chans till personlig utveckling och att man lär sig något nytt om sig själv. Passa på att fundera över vem du är när du inte längre kommunicerar det mesta du gör och är med om på sociala medier och där du får snabba likes som respons. Känns det ensamt och tomt? Att lägga lite tid på att göra mindfulnessövningar, meditera, eller göra yoga kan minska den stressen och hjälpa dig landa mer i dig själv i nuet.

Nina Jansdotter, beteendevetare, författare med passion för sociala medier

Läs också

Släpp mobilerna – ut och cykla istället

Våra barn omges av ohälsosam strålning dagligen

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons