Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fick felaktig information

Annons

Konstaterade nyligen att det (liksom för två år sedan) blev omöjligt för mig att Internetdeklarera, när formulär K4 ingår. Det tycks behövas någon särskild fil inlagd I datorn för att detta ska vara möjligt.

I ett sådant läge behöver man direktkontakt med skattemyndigheten, gärna personligt besök, där alla nödvändiga formulär och informationer har samlats in (inklusive kladdexemplar).

När jag öppnade lokaldelen, rosa sidor och sökte Skatteverket fick jag endast telefonnumret 0771-567 567 och lyckades sedan via distinkt ordval komma fram till en telefonist. Här fick jag information om att Skatteverket (i Sundsvall) har öppet måndag–fredag kockan 09.00–11.45 samt 12.30–16.00. Frågade om ett par gånger för att vara säker på att jag hade fått rätt uppgift.

Måndag den 27 april var det sedan viktigt för mig att komma in I lokalerna precis klockan 09.00, eftersom det sedan var ganska bråttom till nästa ärende. Eftersom jag var ute I så pass god tid, var jag vid adressen före klockan 9, trots att besöksadressen numera är Storgatan 49–51 och inte – som tidigare – mittemot polisstationen. Där fick jag läsa att servicekontoret är öppet 10.00–11.45 och 12-30–16.00. Där sprack min planering.

Efter den här erfarenheten föreslår jag att Skatteverket I ett extra regleringsbrev får regeringens uppdrag att I telefonkatalog informera om besöksadress och besökstider för verkets servicekontor. Därutöver rekommenderas regeringen att överlag gå igenom hur myndigheterna sköter sin uppgift att ge service till allmänheten samt på basis av sådan översyn utforma framtida regleringsbrev.

Bertil Lindström (M)

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons