Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Förbud skapar irritation – begränsa hur många mil man får köra i stället

Annons
Micke tror inte på att införa dieselförbud – men kanske kan en begränsning av biltrafiken göra skillnad. Bild: Robin Nordlund

Det låter så enkelt att skrika förbud mot allt som inte faller en i smaken. Och just nu är det mycket fokus på att förbjuda dieselbilar, eller rättare sagt äldre dieselbilar. Och varför nöja sig med dieselbilar? Jag tror knappast att bensinbilar hostar ur sig blommor och godis. Ett förbud är sällan enhälligt utan skapar mest irritation och en rejäl splittring mellan de inblandade. Det låter snarare som att ett sådant förbud kommer att bidra till att bli en klassfråga där de rika har råd att köra bil medan de som inte har samma möjligheter hänvisas till att ta bussen eller cykeln.

Vad ska man göra då?

Kanske är det möjligt att göra buss- och tågtrafik attraktivare eller billigare? Men om blir man bunden till att åka buss så måste man kunna lita på att bussen alltid kör, oavsett väder. Vad finns det för garantier för det?

Eller varför inte damma av den gamla motboken och göra en smärre uppdatering – att begränsa till att personbilar (med vissa undantag) endast får köra 500 mil per år.

Micke

Läs också:

► [+]  Stor enkät: Miljözoner med dieselförbud i centrala Sundsvall – så ställer sig politikerna

S: Dieselförbud är inte aktuellt i Sundsvall – men det var fel att kalla dem miljöbilar

L: Diesel är fortfarande ett bra miljöval på landsbygden

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons