Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Friåkning på skoter förstör privat och allmän egendom – hur viktig är nöjeskörningen?

Annons
För många skoteråkare går ren nöjeskörning utanför led före naturen, menar skribenten som är markägare.

Varje år körs hägn sönder, vägmarkeringspinnar bort, det blir isbränna på åkrar och öppen mark, skogsbilvägar packas så väghållning försvåras. Mängder av plantor och mindre träd skadas så att de deformeras för resten av sin existens. Därtill sker en förfulning av miljön då nästintill varje öppen plats är spårlagd. Dessutom kör många med så kallade trimpipor varvid att det numera inte existerar någon tystnad i vinternaturen.

För Plus-kunder: Buskörning i Jämtgaveln – länsstyrelsen slår larm: "Kommer öka vår närvaro där"

Ur ett miljö- och klimatperspektiv är det fascinerande att för bara sitt eget höga nöjes skull köra motorfordon långt ut i natur och vildmark med utsläpp och ljud mångfalt högre än i princip alla moderna bilmodeller. Man behöver ej heller någon större insikt för att inse att detta skapar stress hos framför allt olika typer av hornbärande djur, i synnerhet en vinter med snödjup som denna. Dessutom får samhället varje år ställa upp på kostsamma räddningsinsatser och sjukvård i samband med skoteråkning vid sidan av led.

Andemeningen kan ju inte vara att privata individer skall ges tillåtelse att förstöra privat och allmän egendom samt fördärva vår gemensamma miljö för nöjeskörning?

Debatt: Låt oss slippa motorbuller i skogen – det finns ingen motoriserad allemansrätt

Åkarna gömmer sig bakom kryptiska formuleringar där man anser att åkning är tillåten utanför led eller sjöis för att ta sig till och från led och att det är tillåtet att åka där det är uppenbart att marken ej skadas. Vissa verkar till och med tro att skoteråkning har något med allemansrätten att göra. Jag hävdar att vet man inte vad som är under snön kan man omöjligen veta vad som skadas. Inte ens i kraftledningsgator bör det friåkas skoter då det är stor risk för kollision med stolpar och staglinor (enligt Svenska kraftnät).

Jag är faktiskt tveksam om friåkning på skoter överhuvudtaget är förenligt med terrängkörningslagen. En lag som i grunden bygger på att man skall kunna bedriva effektivt jord- och skogsbruk. Andemeningen kan ju inte vara att privata individer skall ges tillåtelse att förstöra privat och allmän egendom samt fördärva vår gemensamma miljö för nöjeskörning? Någon prövning av tillämpningen av lagen synes fjärran. Tyvärr är det också bara att konstatera att tillsynen av lagen även den är närmast obefintlig av ansvariga myndigheter. Sannolikt på grund av kommersiella intressegrupper eller helt enkelt för att landsbygden i Norrland nästintill är ett laglöst land. Ett tips till lagförande myndigheter är att sociala medier svämmas över med uppenbara lagöverträdelser som förarna glatt lägger ut.

För Plus-kunder: Försäljningen av snöskotrar skjuter i höjden: "Det går åt skotrar som aldrig förr – i en fantastisk fart"

Är det rimligt att:

■ Jag som privat markägare skall stå för både olägenheten och kostnaden för andras kommersiella intäkter?

■ Man nöjeskör fordon på privat egendom utan tillåtelse?

Men man skall ju inte bara klaga, och därför har jag ett mycket enkelt förslag som åtminstone löser problemet med äganderätten. Stat eller kommun upprättar en digital skoterkarta via en mobilapp dit markägare får ange om deras mark upplåts för friåkning. Genom samma app kan sedan skoteråkare enkelt se var man får köra.

I övrigt råder totalt skoterförbud.

Luttrad markägare

Läs också:

Låt oss som vill ta skotern till jobbet

Skoteråkare, vi behöver er och ni behöver oss – lederna röjer sig inte själva

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons