Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Friluftsliv och bostäder vid havet gör Sundsvall attraktivt

/
  • Sundsvallspartiet vill utveckla Petersvik, med en ny strandpromenad, motionsslingor, spontanidrottsplatser och satsningar på barn och ungdomar.

Annons

På Mittmedias nya valsatsning #kandulova frågar Kjell Lönnå om politikerna kan lova att utveckla Norra berget till ett ”norrländskt Skansen”. Norra berget har sedan länge haft en positiv utveckling. Är det inte dags att vidga utblicken, att satsa på fler områden?

Petersvik är den sista utvecklingsbara kuststräckan i Sundsvall, på cykel­avstånd från centrum. Här finns stora naturvärden som riskerar att läggas under betong om nuvarande planer på en containerhamn, en ”logistikpark”, blir verklighet.

En stor del av debatten om Petersvik har handlat om de värdefulla 1800-talsvillorna. Men det gäller inte bara att rädda kulturarvet, utan att ha en vision för framtiden. Hur ska Sundsvall bli en attraktiv stad att leva i?

Petersvik är redan friluftsområde för de tusentals närboende i Korsta och Skönsberg. Sundsvallspartiet vill utveckla Petersvik, med en ny strandpromenad, motionsslingor, spontanidrottsplatser och satsningar på barn och ungdomar. Petersvik är också idealiskt för ett äldreboende, i en skyddad grön omgivning.

I dagarna efterlyste landshövdingen Bo Källstrand ”attraktiva boendemiljöer som lockar yngre människor att flytta till – och återvända till – länet”. Petersvik har läge och ytor för kustnära bostäder, gärna med en spännande arkitektur och ett klimatmedvetet byggande.

När beslutet togs att bygga logistikparken baserades det på en tredubbling av tillverkningen vid Ortviken. Sedan dess har produktionen minskats. Efterfrågan på tidningspapper sjunker. När sedan regeringen har medgivit expropriering av Petersvik heter det att logistikparken ska byggas i ”etapper”. Hux flux har projektet krympt. En av de senaste skisserna visar en uppställningsplats för 18 lastbilar. Lägg därtill en 150 meter lång kaj, att bygga ut ”vid behov”. Varför det ska byggas en hamn som är kortare än befintliga Tunadalshamnen är obegripligt.

Av de ursprungliga planerna återstår en tumme. Men fortfarande ska hela Petersvik förstöras. Notan är fortfarande hiskeliga 850 miljoner. Trots att kommunens skattebetalare ska stå för närmare hälften och trots att SCA ska bli majoritetsägare har SCA skjutit sitt eget investeringsbeslut på framtiden. Någon ansökan om miljöprövning har inte lämnats in av kommunen. EU:s nya miljökrav för Östersjön, vilka träder i kraft den 1 januari 2015, kommer att avsevärt fördyra sjötransporterna. Det torde vara spiken i kistan för en hamn i Petersvik.

Logistikparken är en fantasi för industriromantiker, för dem som drömmer sig tillbaka till massaindustrins glansdagar. Vad som i realiteten återstår är skissen på en lastbilsparkering och prestigen hos ett kommunfullmäktige som vägrar att tänka om.

Nej, 420 miljoner kan användas mycket bättre än att utplåna Petersvik. Sundsvallsbornas pengar ska inte gå till ett föråldrat förlustprojekt. En växande stad måste blicka framåt och värna om miljö och människor. Det ställer krav på nya områden för boende och friluftsliv.

Rösta på Sundsvallspartiet den 14 september, för ett bevarande och en utveckling av Petersvik, för en attraktiv stad.

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons