Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hur kan vi snåla med resurserna till skolan

Annons

Vi har fantastiska lärare och pedagoger i Timrå kommun.

Vi har intelligenta och kreativa barn i Timrå kommun.

Ändå lyckas vi inte.

”Timrås elever som lämnar årskurs nio har bland de sämsta medelbetygen i Sverige”.

”Endast sju av tio elever lämnar grundskolan med behörighet i samtliga ämnen”.

Som förälder blir man skräckslagen och orolig.

Som lärare känner man sig otillräcklig och ifrågasatt.

Som elev känner man sig dumförklarad och ut- pekad.

Men vem har egentligen misslyckats?

Vem borde ha gjort förändringar för längesedan?

I Timrå kommun har vi två högstadieskolor som snart bojkottas av föräldrar som blir mer och mer upplysta om situationen. De elever som vill framåt söker sig till andra kommuner och då helst till fri- skolor. Man har tappat förtroendet för den kommunala skolan.

Det går inte att bagatellisera den hårda jargongen som vuxit sig stark och genomsyrar mellan- och högstadiets korridorer och som sprider sig sakta ner i åldrarna och redan nu pys­er fram lite här och där på lågstadiets skolgård.

Det går inte att bagatellisera vår skolpersonal som ropar efter hjälp men får inget annat än nya direktiv som de redan från början vet är ett misslyckat försök till förändring.

Framför allt går det inte att bagatellisera vetskapen om att vi har elever i årskurs fyra som inte kan läsa, skriva eller räkna.

Hur kan vi snåla med resurser till skolan?

Förskolan – som formar intresset och är starten för din sociala kompetens.

Lågstadiet – där drömmar bildas och du börjar förstå vikten av kamratskap.

Mellanstadiet – där framtidsmålen tar en starkare form och du försöker hitta dig själv.

Högstadiet – där man börjar förstå vikten av kunskap och tuffhet sätter små käppar i hjulen.

Gymnasiet – har dina tidigare år varit bra med goda resurser; du har blivit sedd, fått stöd när du behövt, blivit tillrättavisad när du gjort fel, känt samhörighet, fått visat förtroende och du har med hjälp av din skola lyckats nå dina mål – då är inte gymnasiet ett så stort problem. Grunden är lagd för att byggas vidare på. Nu är du själv projektledare för det största bygget du någonsin kommer göra – att bygga din framtid.

I stället för att skriva och lova någon enstaka konkret förändring skulle jag hellre se en övergripande kontroll av skolan. En kvalitetssäkring som följer upp det som utlovats. En sann bild av hur personalen mår. En lika sann bild av hur eleverna har det.

En garanti bör finnas, som garanterar att alla elever som lämnar årskurs tre ska kunna läsa, skriva och räkna. I och med en sådan garanti blir varje elev sedd, både kunskapsmässigt och socialt.

En kontinuerlig kommunikation mellan skola, politiker och övriga medborgare – där tror jag svaret finns, både till vad som behövs förändras och till vad våra pengar egentligen borde användas till.

Vi vet att vi har fantastisk personal i Timrås skolor och att vi har intelligenta elever i Timrå kommun. Nu är det dags att de får möjlighet att visa resten av Sverige det!

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons