Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hyperloopen – ett alternativ i stället för höghastighetståg?

Annons
En visning i Nederländerna över hur det framtida hyperloopsystemet  kan tänkas se ut.

Just nu pågår ett intensivt arbete om ostkustbanan bland våra beslutsfattare. Frågan om höghastighetståg är mycket viktig för hela Norrland. Tänk om det finns ett annat alternativ? Föreställ er en snabb tunnelbana som skulle länka ihop till exempel Sundsvall med Stockholm på 20–25 minuter år 2030. Ett transportmedel som kanske är 50 procent billigare att bygga än höghastighetstågen. Ett färdmedel som är mer energisnålt och utsläppsfritt. Där du färdas i över 1 000 km i timmen. Det betyder Sundsvall–Härnösand på fem minuter.

■■ Följ ST Debatt på Facebook

De planerade investeringarna för höghastighetstågen som alla våndas inför ekonomiskt i dag ligger på cirka 300 miljarder kronor. Ingen vet det exakta beloppet på hyperloopsystemet, men det spekuleras om hälften, det vill säga cirka 150 miljarder.

Är det här fiktion eller verklighet? Det är en påbörjad verklighet. Hyperloop One testar nu en bana norr om Las Vegas och man räknar med att innan 2025 kunna transportera personer mellan Dubai och Abu Dhabi. Detaljerade studier är gjorda för en förbindelse mellan Sverige och Finland. Det finns även företag i Kanada, Tyskland, Australien och Indien som är med och planerar och har tagit initiativ till det här.

Bakom teknologin står Elon Musk, som driver framtidsprojekt och framgångsrikt har rott i land till exempel Pay Pal, Space-X, Tesla och Solarcity. Han har bestämt sig för att lyckas med det här.

Hyperloopröret blir kanske tre meter i diameter, det vill säga betydligt mindre än en traditionell tågtunnel, skriver  Agneta Nyholm.

Hyperloop uppförs i rörmoduler i tunnlar, ovan mark på pelare eller i havet vilket gör byggtekniken mycket rationell. Hyperloop-röret kanske bara blir tre meter i diameter. Det gör det mycket enklare att bygga. En traditionell tågtunnel är 11 meter i diameter. Det innebär 13 gånger mer sprängsten som måste fraktas bort.

Konstruktionen är betydligt mycket lättare och billigare att bygga för kapslarna är nättare. Varje kapsel väger ungefär endast 15 ton, normala tåg väger 200–500 ton, vilket kräver rejäla banvallar. Den höga hastigheten uppnås bland genom att det är nästan lufttomt i rören. Det är en vakuumnivå på 99.9 procent. Kapslarna svävar på en luftkudde uppbyggd av den lilla mängd luft som är kvar i röret.

För Plus-kunder: De hoppas på supertåg mellan Härnösand och Stockholm – som skulle ta 25 minuter att åka

Vid start och med jämna mellanrum accelereras kapseln upp med hjälp av magnetism. Driftkostnaderna blir mycket lägre än traditionella höghastighetståg och det sänker biljettpriserna avsevärt.

Med passagerartrafik i Hyperloop kan de traditionella tågspåren bättre utnyttjas för godstransport. Kapaciteten för godstrafik hade kunnat ökas med flera hundra procent. Med Hyperloop slipper man problemen för resenärer som snö, viltolyckor, urspårningar och med folk som rör sig på spåren.

Sannolikt kommer Hyperloop att förändra världen på precis samma sätt som internet

I stället får man fördelar som att kunna ta sig till till exempel Stockholm på 25 minuter eller var som helst i Sverige inom en timme. Hoppas våra regionala beslutsfattare följer den här utvecklingen. Sannolikt kommer Hyperloop att förändra världen på precis samma sätt som internet. Till en början förstår man det inte, sen kan man inte förstå att man levt utan. 

Agneta Nyholm

Läs också:

För Plus-kunder: Dubbelspåret kan vara färdigt först om 80 år: "Vi känner oss styvmoderligt behandlade"

Hyperloop testas till våren

Framtidens tåg testas i Nevada-öknen

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons