Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kantstenarna är för vassa och gatorna är för smala

Annons

Förr var bilar mindre och försedd med billiga plåtfälgar och gatorna hade en bredare standard. Man hade fasade kantstenar längs gatorna och vi slapp stanna för timglaspassage då bussen stannar för att ta upp passagerare.

I dag är bilar större och med ofta dyra lättmetall fälgar, gatorna blir allt smalare soml standard och kantstenarna vassa och höga. Vi upplever ofta i stadstrafiken hur vi får stanna för dessa bussar tills bussen tagit upp sina passagerare medan vi står still med avgaser och väntar … och väntar.

Jag trodde att framtiden har utvecklingen i sin hand och att politiker sina uppdrag som folkvalda genomför folkets vilja i det som sker i våra kommuner. Men så är inte fallet med denna problematik, för jag är övertygad om att om vi skulle göra en folklig undersökning här i Västernorrland så skulle folket vilja ha tillbaks följande: Konventionella bussfickor, fasade kantstenar, bredare gator enligt gamla standarden.

Varför blir det då inte så. Jo för att den vassa kantstenen är billigare/farlig. Fler ska nyttja kollektiv trafik, fast vi bor i Norrland och därmed styrs av bilåkandet på det sätt vi gör då vi inte kan åka kollektivt från landsbygden in till stan, utan måste ta bilen.

Timglaspassagen är bättre ur miljösynpunkt och säkrare för bussåkaren. Knappast då det bunkrar upp en massa avgaser under stoppen och sedan dessutom korkar igen närliggande rondeller. Säkerheten skapas hur man styr flöden till och från busshållplatsen och inte genom att skapa stress.

Kantstenen

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons