Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kepsen visar att skolan redan har misslyckats

Annons
Bra lärare ska se till att elever inte behöver gömma sig under en huva eller keps, menar Pascal Brisson. BIld: Jessica Gow/TT / Janerik Henriksson/TT

Replik på Sofia Mirjamsdotter: Stå upp för rätten att bära keps i klassrummet, ST 20/3.

Sofia Mirjamsdotter skriver att elever med diagnos inte har det lätt. Det håller jag med om. Mirjamsdotter skriver också att låta dem ha sina kepsar under lektionerna är ett sätt att hjälpa dem och visa dem respekt. Detta håller jag delvis med om.

För två veckor sedan satt jag på en bänk nära vår matsal med en av våra före detta elever som nu studerar på gymnasiet. Om någon vet hur det är att kämpa så är det just han. Samtidigt om någon förstår att alla kan lyckas är det också han. En av tio elever som studerar på Engelska Skolan har en diagnos. Efter nästan tio år som verksamma i Sundsvall vet vi att dessa barn uppskattar och behöver vår struktur.

För Plus-kunder: Adhd kan vändas till en fördel: "Många har fantastiska förmågor"

Mirjamsdotter anser att dessa elever behöver sin keps för att känna sig trygga. Att deras keps gör att de kan filtrera bort ljudet och kaoset som omger dem. Hon tror också att det är ett bra sätt för dem att undvika att vara tvungen att interagera med andra människor. Jag håller med Sofia om att detta kan behövas men låt mig vara tydlig om en sak – när detta behövs har skolan klart misslyckats.

Utmärkta lärare, som stöds av ett ännu bättre elevhälsoteam, ser till att de rätta åtgärderna används så att dessa barn inte ska känna att de behöver gömma sig. Genom bra undervisningsmetoder, utmärkta anpassningar i klassrummen och bra stöd lär sig dessa barn att de har samma rätt att uppleva som andra.

Pascal Brisson

Rektor Engelska Skolan

SVAR DIREKT:

Tack för dina synpunkter, Pascal!

Jag tror att vi är ganska överens i den här frågan, men jag vill göra ett par förtydliganden:

För det första så är inte alla barn med NPF hjälpta av just kepsar, även om några är det. Dessutom finns barn som inte har någon diagnos som också blir hjälpta av keps eller annan huvudbonad. Syftet behöver inte alltid vara att ”gömma sig”, utan att skärma av intryck. Om detta kan göras på andra sätt – fint!

Jag tror naturligtvis inte att huvudbonader är någon universallösning på alla problem som dessa barn har, och kan hålla med om att många skolor brister när det handlar om att möta dessa elever. Om då en huvjacka eller keps fungerar som nödlösning tycker jag att den ska få göra det.

Slutligen vill jag också slå fast att huvudbonad eller inte borde vara en ickefråga. I klassrummet ska undervisningen vara i fokus, inte tjafs om kläder, såsom kepsar.

Sofia Mirjamsdotter

Läs också:

Utkastad och ansedd som korkad – att leva med adhd är att inte leva upp till förväntningarna

Moder Svea har förvandlats till ett kallt land – varför duger jag inte?

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons