Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lägre förbrukning väger inte upp de nya bilarnas miljöpåverkan

Annons
Nya bilar har en större klimatpåverkan, dels genom att de körs betydligt längre än äldre bilar och dels på grund av produktionen, menar skribenten. Bild: Magnus Hjalmarson Neideman/TT / Lise Åserud/TT

Replik på En skandal att nya bilar beskattas hårdare än 50 år gamla miljöbovar, ST 6/2. 

Tänk om, nya bilar går nog mer än 2 000 mil om år medan gamla 50-åringar går 50–200 mil om året. Själv har jag en 30-årig sommarbil som går 100 till 200 mil om året, den drar cirka en liter milen – som en ny suv. Sedan finns ju bilen redan, alltså ingen miljöpåverkan som en nyproducerad bil utgör.

Om min bil drar en liter milen så måste den nyproducerade suven dra 0,1 liter milen för samma årliga  utsläppsmängd, och då är de knappast bensindrivna. Lägg sedan till suvens miljöbelastning vid produktionen, då blev ju den miljöbov i stället.

För Plus-kunder: Dyrare att äga bil än vad många tror – här är kostnaderna som många bommar

För övrigt tycker jag att skatten ska läggas på drivmedel i stället för att beräknas på fejksiffror från bilfabrikanterna, men glesbygdsbor ska inte missgynnas då. Och har man vårdat en bil som är 40–50 år tror jag inte att så värst många sitter och vardagsåker med sådana klenoder.

Tommy i Karlsvik

Läs också:

Katarina Östholm: En gammal smutsig bil är bättre än en ren ny lögn

Stoppa överbeskattningen av bilister

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons