Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Läkaren ringde för att fråga hur jag mådde – mitt förtroende för vården har inte rubbats

Annons
Björn Ödman är väldigt nöjd med mottagandet på akuten och primärvårdsakuten på Sundsvalls sjukhus. Bild: Bertil Ericson/TT / Anki Haglund

Jag läser i ST att förtroendet för vården i Västernorrland är överlägset sämst i hela Sverige. Jag har den senaste veckan behövt söka mig till sjukhuset tre gånger och tycker att jag blivit fantastiskt bra omhändertagen, utredd och behandlad. Det började med ett besök på primärvårdsakuten (PVA) den 1 maj. Eftersom man var osäker på diagnosen och därmed behandlingen flyttades jag över till akuten.

Precis som på PVA blev jag mycket väl omhändertagen av all sjukvårdspersonal. Jag fick en trolig diagnos och ett recept på penicillin. Efter två dagar, samma dag det står i ST att vi har så dåligt förtroende för vården i Västernorrland, blir jag uppringd av läkaren jag träffade på akuten. Han undrade hur jag mådde(!) Man hade eftergranskat röntgenbilderna och han tyckte att jag skulle komma in för en skiktröntgen eftersom jag fortfarande mådde lika dåligt.

Tio timmar på akuten den dagen kändes inte långa.

Tacksam över att man ville förvissa sig om att jag fick rätt diagnos och behandling återvände jag till akuten. Där gjorde man om samma provtagningar, vilket jag tänkte var ganska onödigt. Men det visade sig att vissa värden kraftigt hade försämrats. Det blev både skiktröntgen och kontraströntgen och efter konsultation med infektionsläkare ändrades medicineringen kraftigt. Tio timmar på akuten den dagen kändes inte långa. Personal kom och gick hela tiden för att ta prover, informera om provsvar, motivera tagning av nya prover och så vidare. Jag och min fru blev till och med bjudna på te och smörgås. Vid kontrollbesök på infektionskliniken den 7 maj blev jag lika väl omhändertagen som tidigare.

Varmt tack till all personal på PVA, akuten, röntgen, infektionskliniken och transport för ett fantastiskt omhändertagande och fin behandling!

Björn Ödman

Läs också:

Vi äldre är bara till besvär för vårdcentralerna

Kärleksfullt på sjukhuset – men på vårdcentralen stängdes dörren

Helproffsigt bemötande när landstinget inte räckte till

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons