Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lång väntetid och snäsiga svar är inte acceptabelt – byt leverantör av färdtjänst

Annons
Skribenten känner inte längre något förtroende för färdtjänst. Bild: Esbjörn Johansson

Jag instämmer med tidigare klagomål på färdtjänst med tillhörande växelfunktion. Byt leverantör av denna tjänst! Höj hellre avgifterna och öka kvalitén eller lägg ner tjänsten helt och hållet.

Jag och en nära anhörig har varit med om flera incidenter, och några har till och med valt bort möjligheten att åka med färdtjänst på grund av detta!

Jag har själv fått vänta i upp till två timmar på färdtjänst till min dementa pappa, trots att jag har beställt bilen två veckor i förväg. Han har suttit påklädd i omgångar, trött och väntat på en bil hem till äldreboendet som skulle kommit klockan 20.00 men som efter flera påringningar till växeln kommer två timmar senare! När man ringer växeln får man olika svar om när bilen ska komma: ”den kommer strax.” Man ringer igen när bilen inte har kommit, svar: ”den kommer om en kvart.” Ingen bil kommer, man ringer igen, svar: ”den är på väg och kommer om 40 minuter.” När man ifrågasätter varför får man snäsiga svar tillbaka. Den frustration man känner i andra änden av luren verkar det inte finnas minsta förståelse för.

Min svärmor har valt bort färdtjänst efter flera incidenter, där hon bland annat har stått ute i ösregn med sin rullator och väntat.

För Plus-kunder: Färdtjänsten dröjer när Zoran ska åka hem – varje dag: "Så har det varit i flera år"

När han första gången fick åka färdtjänst sittande i rullstol blev han skjutsad till resmålet, men färdtjänst vägrade hämta honom och skjutsa tillbaka till boendet, då man hade upptäckt att vi hade missat att fylla i rätt blankett. I stället fick vi dra honom i en ranglig rullstol efter en mycket trafikerad väg utan gångbana en lång sträcka till hans boende.

Min svärmor har valt bort färdtjänst efter flera incidenter, där hon bland annat har stått ute i ösregn med sin rullator och väntat.

■■ Följ ST Debatt på Facebook

En anhörig som har färdtjänst via LSS har i dag begränsad rörelsefrihet efter flera incidenter, till exempel långa resor till resmålet där andra ska plockas upp, som bland annat har inneburit att han har kommit till sitt resmål och bara har tio minuter på sig att göra sitt ärende innan hämtande bil kommer. För någon som på grund av sitt handikapp verkligen behöver tjänsten och dessutom har behov av en välplanerad tillvaro är detta helt vansinnigt!

För vem är tjänsten egentligen anpassad? Den verkar inte vara anpassad för de som har det verkliga behovet.

Jag vill påpeka att jag inte upplever att det är chaufförernas fel att det inte fungerar.

Missnöjd med färdtjänst

Läs också:

Låt taxi ta över färdtjänst – vi är trötta på att vänta och bli bemötta av arrogant personal

Vakna upp till verkligheten – färdtjänsten fungerar dåligt

Varför denna kritik mot färdtjänsten?

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons