Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Larmoperatörerna tvingas prioritera och göra livsviktiga avvägningar

Annons
Operatörernas uppgift på SOS Alarm är både att fastställa vad som hänt och var det har inträffat, men också att göra en bedömning av hur snabbt hjälpen behövs, skriver platschef Lotta Fernström. Bilder: Fredrik Sandberg/TT

Replik på Vi stöter ofta på patrull i kontakt med SOS Alarm, ST 17/4.

Det arbete som kommunens nattpatrull gör är mycket viktigt. Att de ringer till 112 och oss på SOS Alarm i nödsituationer är rätt och bra. Våra operatörers uppgift är att så snabbt som möjligt fastställa vad som har hänt och var det inträffat, för att på så vis kunna skicka rätt hjälp till rätt plats.

Eftersom antalet tillgängliga ambulanser är begränsat måste de även göra en bedömning av hur snabbt hjälpen behövs och ifall vårdbehovet är tillräckligt stort för att en ambulans ska vara nödvändig. Ibland finns det andra hjälpsökande i området som behöver vård mer akut och då måste vi prioritera. För att kunna göra dessa livsviktiga avvägningar behöver våra operatörer ställa många frågor, även om det ibland kan kännas omständligt för den som söker hjälp. Operatören larmar dock ambulansen samtidigt som samtalet pågår, så antalet frågor påverkar inte hur lång tid det tar att få hjälp på plats.

Oavsett varifrån i landet du ringer kommer du att få samma hjälp från operatören.

SOS Alarm har nationell mottagning av 112-samtalen. Det innebär att samtalen skickas vidare till första lediga operatör i de fall det inte finns någon som svarar direkt på den närmaste larmcentralen. Detta betyder att samtal från Stockholm ibland hamnar hos larmcentralen i Sundsvall och vice versa. Tack vare detta finns det inte heller några större skillnader i arbetssätt. Oavsett varifrån i landet du ringer kommer du att få samma hjälp från operatören.

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Personalen på SOS Alarm arbetar hårt för att alla hjälpsökande som ringer till 112 ska få ett bra bemötande och rätt hjälp snabbt. Jag hoppas att nattpatrullen fortsätter ringa till oss i nödsituationer och att ni får en bättre upplevelse nästa gång!

Lotta Fernström, platschef på SOS Alarm i Sundsvall

Läs också:

► Tack till läkaren som ville det bästa för oss äldre och visade mod i Syrien

► Prio ett måste vara att behålla befintlig vårdpersonal

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons